Annons

Alibaba introducerar Black Friday för Kinas nätkunder

Alibaba introducerar Black Friday för Kinas nätkunder

2014-11-24 08:16

Black Friday håller sakta men säkert på att sprida sig i Europa och Norden. I år kommer även Kina att få en liten försmak på hur amerikanarna startar sin julhandel. Med hjälp av Alibaba kommer flera amerikanska e-handlare att introducera den stora shoppingdagen för de kinesiska konsumenterna.

Den kinesiska nätjätten Alibaba sålde häromveckan veckan för 9,3 miljarder dollar under Kinas stora e-handelsdag, Singles Day. Det är mer än dubbelt så mycket som den totala onlinehandeln mäktade med i USA under förra årets Black Friday och Cyber Monday tillsammans.

En del av årets lyckade resultat vara att Alibaba marknadsförde dagen även för sina internationella kunder, nu siktar man på att göra det omvända. Marknadsföra USA:s stora shoppingdag Black Friday, för de kinesiska konsumenterna.

Alibaba har under senaste veckorna lyckats locka en lång rad amerikanska återförsäljare och varumärken till sin PayPal-liknande betaltjänst Alipay ePass. Något som ger handlarna möjlighet att enkelt kunna ta betalt av kinesiska nätkunder.

Smidig logistik

Förutom att ePass gör det möjligt för amerikanska e-handlare att acceptera betalningar via Alipay, ser tjänsten också till varorna kommer fram till kunderna på ett smidigt sätt via China Smart Logistics Network.

Ett logistikföretag som Alibaba äger 48 procent av aktierna i, och som samarbetar med 14 distributörer runt om i Kina. Något som gör det möjligt att leverera paket över det vidsträckta landet.

Amerikanska handlare kan välja om de vill använda sig av Alibaba ePass på sina egna sajter men det är även möjligt att sälja på någon av Alibabas marknadsplatser, Tmall eller Taobao. Några av de som ska delta i kinas Black Friday-kampanj är Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus, Bloomingdale’s, Macy’s, Gilt, Ashford, Ann Taylor, American Apparel och Aéropostale.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Annons
App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta