Alibaba investerar 120 miljoner i en egen e-sportturnering

Den kinesiska e-handelsjätten startar en egen e-sportturnering med rejäla prispengar i potten.

Alibaba må vara Kinas och världens största e-handlare, men man är mycket mer än så. Nätjätten äger bland annat en tidning, ett fotbollslag, video- och betaltjänster, Twitterklonen Weibo samt ett filmbolag och Kinas svar på Netflix. För att nämna några exempel.

Nu ger man sig även in i e-sportbranschen. Alibaba planerar nämligen att starta en egen e-sportturnering vid namn World Electronic Sport Games, WESG, rapporterar Inquirers Esport. E-handelsjätten har redan investerat 15 miljoner dollar i turneringen, lite drygt 120 miljoner kronor, som genomförs i samarbete med det singaporianska sociala nätverket Yuuzoo Corporation.

Annons

WESG, som spelas i dotterbolagets Alisports regi, kommer att ta sin början redan i nästa månad. Då rör det sig dock om tidiga kvalificeringsrundor men när det i december är dags för den globala finalen i Shanghai kommer det att finnas en hel del pengar att tjäna för finalisterna.

45 miljoner i prispotten

Turneringen kommer att inkludera spel som Dota 2, Counter-Strike; Global Offensive, StarCraft II: Legacy of the Void och Hearthstone med en total prispott på 5,5 miljoner dollar, motsvarande 45 miljoner kronor. De mest populära spelen, Dota 2 och CS:GO kommer att ha en prispott på cirka 12 miljoner kronor vardera.

Att Alibaba ger sig in i den snabbväxande e-sportbranschen är inget konstigt. E-sporten lockar allt fler åskådare, både till arenorna och på nätet. Den senaste VM-finalen i League of Legends lockade 36 miljoner tittare världen över och den kinesiska e-handlaren är allt som oftast på jakt efter nya intäktsströmmar.

Annons