Annons

Alibaba investerar 50 miljoner dollar i App-sök

Alibaba investerar 50 miljoner dollar i App-sök

2013-10-09 08:22

Kinesiska e-handelsjätten Alibaba fortsätter att investera i amerikanska teknikföretag. Den här gången är det den mobila sökmotor-appen Quixey som får ett tillskott på 50 miljoner dollar.

Alibaba Group som enligt rykten förbereder sig för en börsintroduktion i USA kan inte längre ses som en renodlad e-handelsaktör. Under de senaste åren har man investerat i en rad olika teknikföretag i Kina, men även i USA.

I augusti 2010 förvärvades Vendio, en plattform som hjälper små och medelstora handlare att sälja i flera olika kanaler. 2011 köpte man även upp företaget Auctiva som tagit fram ett liknande verktyg.

I början av 2013 investerade Alibaba i e-handlaren Fanatics, och i augusti gick man in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten ShopRunner. Nu investerar man ytterligare 50 miljoner dollar i den mobila sökmotor-appen Quixey.

– Innovation är kärnan i Alibabas kultur, att stödja entreprenörer som utvecklar framåttänkande teknik är något vi älskar att göra. Quixey har stora visioner för framtiden och ett fantastiskt team som kan förverkliga dem, säger Joe Tsai, styrelsemedlem i Alibaba Group.

Vill inte jämföras med Google

Quixey är enkelt uttryckt en sökmotor som hjälper konsumenter att nosa upp appar som de är på jakt efter. Med Quixey kan användaren söka efter appar baserat på bland annat funktion, utvecklare och så klart namn.

Men att kunna hitta en app utan att veta dess namn är enligt Joe Tsai den stora fördelen med Quixey, det kombinerat med att den söker över alla plattformar, både för datorer och mobila enheter. Man skulle nästan kunna kalla det för ett Google för appar. Men det är en jämförelse som Tomer Kagan, Quixeys grundare och vd, inte gillar.

– Jag ser inte Google som en fri och öppen plattform. Jag ser mer Google som "hur kan vi börja äga våra användare”, säger Tomer Kagan.

Han tycker också att appar inte har fått tilltäckligt med utrymme för att glänsa i den mobila värden. Något han hoppas Quixey kan ändra på och det ska den nya investeringen hjälpa till med.

– Nästa år kommer 95 procent av världens befolkning att ha mobil åtkomst, och år 2016 kommer det att finnas 1,5 miljarder smarta mobila enheter. Quixey är i centrum för denna nya sköna värld och den här investeringen kommer se till att vi fortsätter att expandera globalt. Appar har gått från att vara nytt och spännande till att bli en viktig faktor i köpbeslutet för konsumenterna. Vi har bara börjat skrapa på ytan av vad de kan göra, säger Tomer Kagan, Quixeys grundare och VD.

 

Källa: Internet Retailer, TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta