Alibaba köper tidning för att förbättra Kinas anseende

Den kinesiska e-handelsgiganten följer i Jeff Bezos fotspår och lägger över 260 miljoner dollar på att bli tidningsägare.

När Amazons grundare och VD Jeff Bezos för drygt två år sedan köpte The Washington Post för 250 miljoner dollar, var det många som undrade vad han hade för långsiktiga planer med köpet. Sedan dess har han, åtminstone enligt The Verge, mer eller mindre låtit tidningen sköta sig själv.

När nu Alibaba nu går in och köper South China Morning Post för motsvarande 266 miljoner dollar, verkar agendan vara något annorlunda. Enligt The Verge, som citerar The New York Post, ska företrädare för Alibaba ha sagt sig vilja "förbättra Kinas anseende" och erbjuda ett alternativ till vad Alibaba kallar "partiska västerländska nyhetsförmedlare". The New York Times spekulerar samtidigt i att politiska motiv skulle kunna ligga bakom köpet.

Annons

"Världen behöver mångfald i nyhetsbevakningen av Kina"

Alibabas vice styrelseordförande Joseph Tsai lovar dock att South China Morning Posts nyhetsförmedling ska vara "objektiv, korrekt och rättvis". I ett öppet brev till tidningens läsare tillbakavisar han kritiken från The New York Post:

- En del menar att Alibabas ägande kommer att kompromissa SCMP:s redaktionalla självständighet. Men kritiken reflekterar också en partiskhet, eftersom en del tidningsägare lägger fram vissa åsikter samtidigt som andras åsikter är opassande. Det är faktiskt precis därför vi tycker att världen behöver en mångfald när det gäller nyhetsbevakningen av Kina. Kinas roll som ekonomisk stormakt och dess viktighet för världens stabilitet är för viktig för att det bara ska finnas en gällande tes, skriver han.

Alibabas köp av South China Morning Post ska även inkludera fler av koncernens tidningar, som Hong Kong-versionerna av Esquire och Cosmopolitan.

Annons