Annons

Alibaba lanserar sin första amerikanska nätbutik

Alibaba lanserar sin första amerikanska nätbutik

2014-02-12 08:13

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har sedan tidigare investerat i en rad olika teknikföretag i USA. Men nu ser man ut att även vilja doppa tårna i den amerikanska e-handeln. Via sina dotterbolag, Vendio och Auctiva, ska man inom kort lansera en ny nätbutik, 11main.com.

Alibaba Group är kinas största e-handelsföretag men på senare år har man börjat snegla utanför landets gränser. Bland annat har man investerat i ett antal amerikanska teknikföretag. 2010 förvärvades Vendio, en plattform som hjälper små och medelstora handlare att sälja i flera olika kanaler. Året efter köpte man även upp Auctiva som tagit fram ett liknande verktyg.

Nu tar man på allvar sikte på den amerikanska e-handeln med en ny nätbutik vid namn 11main.com.

– Alibaba är glada över att stödja 11main. Alibaba drivs av entreprenörer och tror starkt på att stödja företagare med stora visioner och som tror på sina företag, säger en taleskvinna för Alibaba.

Börsnotering att vänta?

Den nya butiken beskrivs av Alibaba som en boutique eller marknadsplats där handplockade butiksägare inom bland annat mode, teknik och smycken får sälja sina produkter. När lanseringen äger rum verkar ännu inte riktigt klart, men det hela sker i samarbete med de tidigare förvärvade bolagen Vendio och Auctiva som ska sköta driften.

Alibaba har även ytterligare satsningar i landet. I början av 2013 investerade man i e-handlaren Fanatics, och i augusti gick man in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten ShopRunner. Man har även stoppat in åtskilliga miljoner i den mobila sökmotor-appen Quixey.

Senare i år väntas e-handelsjätten även sikta på en börsnotering i USA. Något som skulle kunna värdera företaget till 140 miljarder dollar enligt flera analytiker.

 

Källa: Reuters

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta