Alibaba meddelar att även de vill vara med och dansa

Samtals och meddelande-appar verkar vara det nya svarta för e-handlare. Nu har även Alibaba gett svar på tal. Den kinesiska e-handlaren har nämligen investerat 215 miljoner dollar i Tango, en gratis samtals- och meddelandetjänst med 200 miljoner registrerade användare.

2014 ser ut att bli ett år då flera stora e-handelsjättar satsar lite extra på mobila meddelande-appar. I februari köpte japanska Rakuten upp Viber och nyligen meddelade kinesiska Tencent att de gör en rejäl satsning på mobil handel via sin populära meddelande-app WeChat.

Nu har även Alibaba gett sig in i leken. Meddelande och samtals-appen Tango, har nämligen fått in 280 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av den kinesiska e-handlaren. Alibaba ska i utbyte mot 215 miljoner dollar få en minoritetspost samt en styrelseplats i bolaget.

Annons

Tango ska enligt egna uppgifter ha 200 miljoner registrerade användare, varav 70 miljoner ska vara månatligt aktiva. Viber har drygt 300 miljoner registrerade användare (100 miljoner aktiva) och WeChat 600 miljoner registrerade användare (355 miljoner aktiva).

Tangos sörsta marknad är i USA där man har runt 50 miljoner registrerade användare. Vilket gör att man ligger på ungefär samma nivå som Facebook-ägda WhatsApp samt Kik och Snapchat.

Ett framtida uppköp

Affären ses som en stor möjlighet för båda parter. Tango får medel och möjlighet att jaga ikapp sina större rivaler och Alibaba får en andel i, och är kanske ett steg närmare att äga, en global meddelande-tjänst.

Till skillnad från många av sina amerikanska konkurrenter är Tango mer lik de asiatiska meddelandetjänsterna. Istället för att bara satsa på text och bilder introducerade man ifjol en spelplattform. Man startade även ett samarbete med Spotify.

Trots att Alibaba har ett järngrepp om den kinesiska e-handeln har aktörer som Jingdong och Tencent nu börjat sätta lite tryck på dem, bland annat genom ett nytt samarbete. Ärkerivalen Tencent har med WeChat också tagit förstaplatsen som den viktigaste sociala plattformen.

Och med tanke på att man introducerat en rad tjänster, inklusive e-handel i appen, så är den en viktig kanal för återförsäljare, varumärken och många andra företag som vill få de kinesiska konsumenternas uppmärksamhet.

Det ska inte finnas några planer i dagsläget på att baka in e-handel eller några andra av Alibabas tjänster i Tango. Men om meddelandetjänster kommer att bli lika stort i USA som i Kina vill man ha sin del av kakan.

Källa: The Next Web

Annons

Annons