Alibaba och Amazon gör upp om Sydostasien

Med 600 miljoner konsumenter kan Sydostasien bli nästa stora e-handelsmarknad och nu gör nätjättarna sig redo för att ta tätpositionen.

I förra veckan ryktades det att Amazon är på väg att ta klivet in i Sydostasien, en region där e-handlaren idag inte har någon lokal närvaro. Singapore ser ut att ligga närmast till hands och en lansering väntas ske under det första kvartalet 2017.

Men den amerikanska e-handelsjätten är inte ensamma om att intressera sig för Sydostasien, en e-handelsmarknad som spås en rejäl tillväxt under de kommande åren. Kinesiska Alibaba har redan gjort ett antal aggressiva satsningar i regionen och nu väntar ännu en drabbning de båda emellan.

Annons

E-handelsjättarna har sedan tidigare gett sig in på varandras hemmamarknader och i Indien är kampen i full gång. Och med tanke på att Amazon står för 60 procent av e-handeln i USA och Alibaba för 80 procent av e-handeln i Kina, enligt Tech in Asia, så är det inte helt oväntat att nätjättarna tittar på nya expansionsmöjligheter.

Alibaba investerar tungt

Sydostasien är en marknad med fler än 600 miljoner konsumenter och än så länge utgör e-handeln mindre än 5 procent av den totala handeln. Men i takt med att smartphone-användandet ökar och medelklassen växer kommer e-handeln troligtvis att göra detsamma.

Och här vill varken Amazon eller Alibaba hamna på efterkälken, men Sydostasien är inget enkelt slagfält. Marknaden är fragmenterad och skillnaderma mellan länderna i regionen är större än vad de är i exempelvis Europa.

Förutom att företagen måste anpassa sig till lokala kulturer och marknadsföringsstrategier skiljer sig importreglerna mellan länderna. Samtidigt är logistiken ett problem i regionen, precis som korruption. Jack Ma och hans Alibaba tror sig dock veta det bästa sättet att ta sig an Sydostasien, nämligen via uppköp.

Amazon börjar från noll

Alibabas betalföretag Ant Financial har bland annat investerat i M-Daq, en singaporiansk tjänst för e-handlare som gör gränsöverskridande transaktioner billigare, samt i Thailands-baserade Ascend Money som även är verksamma i Indonesien, Filippinerna, Vietnam, Burma och Kambodja.

Alibaba äger även nära 15 procent av Singapores statliga postverk SingPost och tidigare i våras investerade den kinesiska e-handelsjätten 1 miljard dollar i Rocket Internets Lazada. En e-handelsplattform som är verksam på sex marknader i regionen och som nyligen köpte upp den singaporianska online-livsmedelsbutiken Redmart.

Även Amazon ska ha varit intresserade av Redmart men ska ha valt att avstå på grund av en för hög prislapp. Istället ska man alltså nu satsa helt i egen regi där Singapore är först ut, delvis för att landet och dess kultur är mer i linje med västerländska marknader än flera andra länder i regionen.

Alibaba har snappat åt sig ett försprång tack vare ett antal strategiska uppköp men även i form av en viss "hemmafördel". Att räkna bort Amazon vore dock dumt och precis som Alibaba besitter företaget stor kompetens inom e-handel och logistik. Och icke att förglömma, djupa fickor.

Annons

Annons