Alibaba sålde för en miljard dollar på några minuter

Kinas stora e-handelsdag Singles Day pågår just nu för fullt. En dag då rekorden står som spön i backen, och i år kommer knappast bli ett undantag. Redan efter 17 minuter hade det sålts för 1 miljard dollar på Alibabas sajter och strax efter lunch rök förra årets totala försäljningsrekord all världens väg.

Singles Day är Kinas motsvarighet till Cyber Monday och äger rum varje år den 11 november. Det har kommit att bli en dag då e-handelsrekorden ryker all världens väg, så även i år, trots att dagen inte är slut ännu.

Totalt såldes det för 8,2 miljarder dollar under förra årets Singles Day, och e-handelsjätten Alibaba, stod för lejonparten av den summan, då det såldes för 5,7 miljarder dollar på Alibabas två sajter, Tmall och Taobao.

Annons

Dagen började i raskt tempo för e-handelsjätten och under dagens första 17 minuter såldes det varor för 1 miljard dollar på deras sajter. Jämfört med det tog andra miljarden ”mycket” längre tid, en dryg timme.

Många shoppar mobilt

Förra årets rekord rök också ganska fort och klockan 13:30 lokal tid hade det sålts varor för 5,9 miljarder dollar. Ska man jämföra med den amerikanska motsvarigheten, Cyber Monday, så ligger också man snäppet före då det under förra året såldes för 2,3 miljarder dollar totalt i USA.

Intressant är också att en stor del av köpen på Alibabas sajter skett mobilt. 48 procent av köpen fram till den första miljarden, och 46 procent fram till den andra miljarden, skedde via en smartphone eller surfplatta.Något Alibaba säkerligen gläds åt då de under den senaste tiden anpassat sin affärsmodell för att klara av den snabbt växande mobiltrafiken i Kina.

Det står ganska klart att årets Singles Day kommer att leverera nya rekord, och för Alibabas del som förra året såg en 80-procentig ökning jämfört med 2012, har i år satsat stort även utanför Kina.

De flesta besökarna så här långt kommer från Kina, Taiwan, Hong Kong och USA. Alibaba räknar med att 27 000 handlare och 42 000 varumärken kommer att vara involverade under dagen på deras sajter Tmall, Taobao och AliExpress samt Tmall Global för kunder utanför Kina. Siffrorna så här lång omfattar dock bara de två förstnämnda.




Källor: TechinAsia, Reuters, Mashable

Annons