Annons

Alibaba sålde för 3,1 miljarder dollar på ett dygn

Alibaba sålde för 3,1 miljarder dollar på ett dygn

2012-11-13 09:14

Kinas största e-handelsdag, är nu världens största e-handelsdag. Under landets svar på Cyber Monday sålde Alibabas sajter Tmall och Taobao för 3,1 miljarder dollar. Mer än dubbelt så mycket än hela Cyber Monday 2011.

Under Kinas svar på Cyber Monday som äger rum den 11 november fick e-handelsjätten Alibaba se en rejäl försäljningsökning jämfört med förra året. Under 24 timmar sålde man för mäktiga 3,1 miljarder dollar, en ökning med 367 procent från 2011 (Gross Merchandise Value).

Alibabas B2C sajt Tmall.com stod för huvuddelen där försäljningen till slut översteg 2,1 miljarder dollar, systersajten Taobao.com sålde för lite drygt 1 miljard dollar.

Värt att notera är att Alibabas sajter hade 10 miljoner besökare under första minuten efter midnatt, och under de första tio minuter sålde man för 40 miljoner dollar.

Krossade Cyber Monday

Enligt analysföretaget comScore uppgick försäljningen under 2011 års Cyber Monday i USA till 1,25 miljarder dollar, vilket betyder att Alibaba på egen hand krossade det rekordet i år. Alibaba säger också att man under 2012 förväntar sig att försäljningen kommer att överstiga Amazon och eBay tillsammans.
– Detta är ett tecken på den ökande köpkraften i Kina, och ett bevis på att e-handeln blivit ett accepterat sätt för allt fler kinesiska konsumenter att köpa allt från husgeråd till bilar, säger Florens Shih, taleskvinna för Tmall.com.
Årets resultat visade också att kinesiska konsumenterna fortsätter att migrera till mobiltelefoner för att göra sina inköp på nätet. Enligt betalleverantören Alipay handlade en av tre konsumenter via telefon under årets 11/11, jämfört med en av fem förra året.



Källor: TNW, Alizila

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2012-11-13 18:29

Helt galna siffror...

bslask
2012-11-14 11:19

Håller med Jimmy, man blir ju helt matt...

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta