Alibaba säljer sin första amerikanska nätbutik

Den kinesiska e-handelsjätten säljer sin online-boutiqe 11Main.com efter bara ett år.

Bara ett år efter det att Alibaba lanserat 11Main väljer man nu att sälja sajten som är en form av marknadsplats för handplockade butiksägare inom bland annat mode, teknik och smycken.

11Main var Alibabas första nätbutik i USA men den kinesiska e-handelsjätten har själva inte varit så involverade i själva driften utan ska mest ha stått för finansiering och viss vägledning.

Annons

Ny ägare blir den sociala e-marknadsplatsen OpenSky som i samband med affären ger Alibaba en ägarandel på 37 procent av bolaget.

USA till Kina

Alibaba har sedan börsnoteringen hösten 2014 haft som uttalat mål att expandera globalt men har trots det haft en ganska passiv strategi när det gäller USA.

Man har förvisso köpt upp tre nystartade bolag som hjälper företag att sälja på Amazon och Ebay samt investerat i ShopRunner och ett antal andra e-handelsrelaterade företag, men man har inte själva satsat direkt på att sälja mot amerikanska konsumenter.

Istället verkar man mer intresserade av att få amerikanska företag att sälja sina varor i Kina via sina e-handelssajter Taobao och Tmall.

 

Källa: TechCrunch

Annons