Alibaba till Thailand – lär 30 000 företag om e-handel

Har ingått en överenskommelse med den thailändska regeringen.

Alibaba förvärvade tidigare i år en större ägarandel i Thailands största e-handel Lazada och i förra veckan tog företaget ytterligare ett steg in på den Sydostasiatiska marknaden - genom en överenskommelse med den thailändska regeringen. Det rapporterar eMarketer.

Ska lära företagare om e-handel

Överenskommelsen innebär att den thailändska regeringen ska stötta utvecklingen av landets e-handel samtidigt som Alibaba, genom sitt ägande i Lazada, ska hjälpa till att lära upp inte mindre än 30 000 små och medelstora företag inom e-handel. 

Annons

Alibaba ska även stå till tjänst med rådgivning om båtfrakt och logistik till den thailändska postmyndigheten, Thailand Post.

E-handel liten del av ekonomin

Och satsningen behövs. E-handel utgör i dagsläget endast runt 1,5 procent av all handel i Thailand, även om andelen växer snabbt. Beräkningar tyder på att e-handelsförsäljningen, exklusive den del som resesektorn står för, kommer att öka med 15 procent årligen under de kommande fyra åren. År 2020 kommer thailändarna i så fall att lägga nästan 5,7 miljarder dollar på e-handel.

Sannolikt kan alltså Alibabas Thailand-satsning komma att löna sig, konstaterar eMarketer. De har dessutom den ekonomiska kraft som krävs och för att kunna konkurrera ut lokala konkurrenter - där de alltså själva redan är delägare i den största av dessa. Alibaba har också stor erfarenhet av att hantera logistiska och tekniska problem på begynnande e-handelsmarknader.

Flera utmaningar att vänta

Samtidigt står företaget inför betydande utmaningar i landet. I nuläget är det bara knappt hälften av befolkningen som ens använder Internet och erfarenheter från andra håll i världen ger oss att det ofta tar tid för begynnande digitala marknader att anamma e-handel.

En annan utmaning är Amazon - det enda företag som är stort nog att ha chans att ta upp fajten mot Alibaba i det pågående asiatiska teknik-kriget. De båda jättarna är redan konkurrenter i Indien där Alibaba investerat i betalningstjänsten Paytm medan Amazon riktat in sig på marknadsplatse Snapdeal.

E-handelspionjär tror på en hård fajt

Pawoot Ponhvitayapanu, som grundat den thailändska digitala marknadsplatsen Tarad.com, tippar att den strid vi idag ser utspela sig mellan de båda giganterna på den indiska marknaden ger en bra bild av vad som komma skall även i Sydosasien.

- Jag tror att de kommande 10 åren kommer att utmärkas av ett fåtal väldigt stora e-handels-sidor. Alibaba eller Amazon kommer att kontrollera världen. Det är helt säkert det som står för dörren, sa han i en intervju med eMarketer.

Annons
Annons