Annons

Alibaba till motattack efter kritisk artikel

Alibaba till motattack efter kritisk artikel

2015-09-14 14:17

Den kinesiska e-handelsjätten hackar på börsen samtidigt som tillväxten sjunker. Nu är det allt fler som ifrågasätter Alibaba och tror på en fortsatt fallande aktiekurs. Alibaba slår dock tillbaka mot kritiken.

När Alibaba börsnoterades för nästan exakt ett år sedan, den 19 september på New York Stock Exchange, slog man alla rekord och bolaget värderades till osannolika 1,38 biljoner kronor. Aktiekursen fortsatte uppåt under slutet av 2014 men har sakta men säkert dalat.

I samband med börsnoteringen kostade aktien 68 dollar och som mest 120 dollar per aktie, men enligt fredagens stängningskurs hade aktien sjunkit till knappt 65 dollar. Och det finns de som tror att aktien kan tappa ytterligare.

Enligt aktietidskriften Barrons, som ägs av Wall Street Journal, och dess skribent Jonathan Laing kommer det att ta lång tid innan aktien når de höga nivåerna igen. Laing påpekar också att man vid en genomgång av bolaget sett en rad tecken som tyder på att bolagets aktie bör gå ner ytterligare 50 procent.

Det trots att majoriteten av analytikerna fortfarande har en köprekommendation på Alibaba med en riktkurs på 95,50 dollar i genomsnitt.

Uppblåsta siffror

Att Jonathan Laing är så pessimistiskt inställd till Alibaba beror delvis på problem inom bolagets styrelse och intressekonflikter tillsammans med det stora antalet förfalskade varor som florerar på Alibabas olika sajter.

Det som bekymrar Laing mest är dock Alibabas höga tillväxt, eller rättare sagt att han tror att tillväxten kan bygga på siffror som inte riktigt stämmer. Enligt Alibabas egna siffror har bolaget en tillväxt som är betydligt högre än de flesta stora techbolagen, som Amazon, Google och Facebook.

Laing menar att Alibabas siffror, som säger att man har 367 miljoner kunder, och som påstås spendera 26 procent mer på Taobao och Tmall än vad en genomsnittlig amerikansk konsument spenderar totalt online under ett helt år, omöjligt kan stämma.

Annons
Annons

Det då Kina beräknas ha 374 miljoner nätkonsumenter totalt och den genomsnittlige Alibaba-kunden ska ha spenderat 1215 dollar per år. En siffra som är mer än hälften av vad den genomsnittlige kinesiske konsumenten spenderar on- och offline årligen.

Alibaba slår tillbaka

Artikeln har plockats upp av en rad medier världen över och det är något som självklart inte ställer Alibaba i god dager. Vilket tidigare idag fick den kinesiska e-handelsjätten att bemöta kritiken på sin egen nyhetssajt Alizila.

I ett öppet brev går Alibabas chef för internationella relationer, Jim Wilkinson, hårt åt artikeln och menar bland annat Jonathan Laing beräknat pe-talet, den siffra som många använder sig av för att avgöra hur billig eller dyr en aktie är, med felaktiga siffror.

Han bemöter även kritiken angående antalet kunder och menar att siffran inte alls är orimlig då Alibaba är klart störst på marknaden. Wilkingson påpekar också att de 367 miljoner kunderna motsvar antalet aktiva användarkonton som beställt något på sajten under det senaste året.

Utöver det passade Alibaba även på att korrigera Jonathan Laings siffra över vad den genomsnittliga kinesiska konsumenten spenderat på Alibabas sajter under det senaste året till 1056 dollar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta