Annons

Alibaba vill att deras säljare ska kasta ut datorn

Alibaba vill att deras säljare ska kasta ut datorn

2015-04-22 11:49

E-handelsjätten Alibaba har lanserat ett gäng nya verktyg för säljare på marknadsplatsen Taobao. Något som ska få dem att överge sina datorer för att istället sköta butiken helt via mobilen.

Den mobila handeln växer för varje månad och Googles ”Mobilegeddon” är här. Att kunderna vill handla med sin smartphone är det nog få som missat, snart kan det även bli allt vanligare att e-handlare sköter sina butiker med sin mobiltelefon.

Alibaba verkar särskilt sugna på en framtid utan datorer och e-handelsjätten lanserade nyligen ett antal nya verktyg till Taobaos mobil-app. Något som gör det möjligt för marknadsplatsens 8,4 miljoner säljare att endast använda sin smartphone för att sköta sin butik.

– Den växande användandet av smartphones och den mobila handelns tillväxt i Kina innebär att e-handlare bör flytta fokus från PC till mobilt, säger Zhang Kuo, chef för Alibaba Groups mobila affärsdivision.

2 miljoner mobila säljare

Övergången till den mobila butiksskötseln ska vara helt frivillig men redan efter två veckor i beta har mer än två miljoner säljare valt att hoppa på tåget. Något som bland annat innebär att de nu bara behöver scanna en produkts streckkod med sin telefon för att lägga till den i butiken.

Annons
Annons
– För att slutföra en leverans räcker det för handlarna att scanna streckkoder på fraktsedlar för att ange paketspårningsnummer, utan att manuellt behöva mata in dem. Nya säljare kan även starta sin butik från grunden i appen utan att använda en dator, säger en talesperson för Taobao.

 

Källa: Tech in Asia

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta