Annons

Alibaba vill att deras säljare ska kasta ut datorn

Alibaba vill att deras säljare ska kasta ut datorn

2015-04-22 11:49

E-handelsjätten Alibaba har lanserat ett gäng nya verktyg för säljare på marknadsplatsen Taobao. Något som ska få dem att överge sina datorer för att istället sköta butiken helt via mobilen.

Den mobila handeln växer för varje månad och Googles ”Mobilegeddon” är här. Att kunderna vill handla med sin smartphone är det nog få som missat, snart kan det även bli allt vanligare att e-handlare sköter sina butiker med sin mobiltelefon.

Alibaba verkar särskilt sugna på en framtid utan datorer och e-handelsjätten lanserade nyligen ett antal nya verktyg till Taobaos mobil-app. Något som gör det möjligt för marknadsplatsens 8,4 miljoner säljare att endast använda sin smartphone för att sköta sin butik.

– Den växande användandet av smartphones och den mobila handelns tillväxt i Kina innebär att e-handlare bör flytta fokus från PC till mobilt, säger Zhang Kuo, chef för Alibaba Groups mobila affärsdivision.

2 miljoner mobila säljare

Övergången till den mobila butiksskötseln ska vara helt frivillig men redan efter två veckor i beta har mer än två miljoner säljare valt att hoppa på tåget. Något som bland annat innebär att de nu bara behöver scanna en produkts streckkod med sin telefon för att lägga till den i butiken.

Annons
Annons
– För att slutföra en leverans räcker det för handlarna att scanna streckkoder på fraktsedlar för att ange paketspårningsnummer, utan att manuellt behöva mata in dem. Nya säljare kan även starta sin butik från grunden i appen utan att använda en dator, säger en talesperson för Taobao.

 

Källa: Tech in Asia

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta