Alibaba vill ge sin e-handel en touch av virtual reality

Den kinesiska e-handelsjätten vill använda sig av virtual reality för att ge sina kunder en mer uppslukande köpupplevelse online.

Alibaba meddelade under torsdagen att man inrättat ett nytt forskningslabb, vid namn GnomeMagic Lab, som ska arbeta med att ta fram virtual reality-relaterade produkter och tjänster, rapporterar TechCrunch.

GnomeMagic kommer att samarbeta med e-handelsjättens övriga avdelningar och samarbetspartners, som Alibaba Pictures och den kinesiska videotjänsten Youku Tudou, för att ta fram nya video- och musiktjänster. Men det finns planer att införliva VR-tekniken även i e-handeln.

Annons
Annons

Fler e-handlare hoppas på VR-tekniken

Bland annat ska man redan vara på gång med att bygga upp världens största produktgalleri med 3D-bilder så att kunderna kan se produkterna från olika vinklar. Man ska även vara i färd med att ta fram ett verktyg så att handlarna själva snabbt ska kunna generera 3D-modeller av sina produkter.

I framtiden är tanken också att användarna ska kunna använda sig av VR-glasögon för att shoppa i New York, sittandes hemma i soffan. Virtual reality är hett ämne för tillfället och intresset lär öka ännu mer när allt fler VR-glasögon riktade mot konsumenter, som till exempel Facebooks Occulus Rift och Googles Cardboard, blir tillgängliga.

Och så kanske även inom e-handeln, för Alibaba är inte ensamma om att gå i liknande tankar. I höstas kunde vi berätta om det brittiska företaget Trillenium, som tillsammans med Asos, en av världens största e-handlare, jobbar på en liknande lösning.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!