Annons

Alibaba vill ge sin e-handel en touch av virtual reality

Alibaba vill ge sin e-handel en touch av virtual reality

2016-03-18 09:48

Den kinesiska e-handelsjätten vill använda sig av virtual reality för att ge sina kunder en mer uppslukande köpupplevelse online.

Alibaba meddelade under torsdagen att man inrättat ett nytt forskningslabb, vid namn GnomeMagic Lab, som ska arbeta med att ta fram virtual reality-relaterade produkter och tjänster, rapporterar TechCrunch.

GnomeMagic kommer att samarbeta med e-handelsjättens övriga avdelningar och samarbetspartners, som Alibaba Pictures och den kinesiska videotjänsten Youku Tudou, för att ta fram nya video- och musiktjänster. Men det finns planer att införliva VR-tekniken även i e-handeln.

Fler e-handlare hoppas på VR-tekniken

Bland annat ska man redan vara på gång med att bygga upp världens största produktgalleri med 3D-bilder så att kunderna kan se produkterna från olika vinklar. Man ska även vara i färd med att ta fram ett verktyg så att handlarna själva snabbt ska kunna generera 3D-modeller av sina produkter.

Annons
Annons

I framtiden är tanken också att användarna ska kunna använda sig av VR-glasögon för att shoppa i New York, sittandes hemma i soffan. Virtual reality är hett ämne för tillfället och intresset lär öka ännu mer när allt fler VR-glasögon riktade mot konsumenter, som till exempel Facebooks Occulus Rift och Googles Cardboard, blir tillgängliga.

Och så kanske även inom e-handeln, för Alibaba är inte ensamma om att gå i liknande tankar. I höstas kunde vi berätta om det brittiska företaget Trillenium, som tillsammans med Asos, en av världens största e-handlare, jobbar på en liknande lösning.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta