Annons

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

2014-05-12 09:35

Allt fler kineser e-handlar från utländska sajter. Något Alibaba ska slå mynt av med hjälp av leveranstjänsten ShopRunner. I ett nytt samarbete lovar man billiga och snabba leveranser från amerikanska e-handelssajter till kinesiska konsumenter.

Alibaba investerade under 2013 vid två olika tillfällen i den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner. Först gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten, och i oktober stoppade man in ytterligare pengar.

Många trodde nog att den kinesiska e-handelsjätten skulle använda sig av tänsten för att på allvar börja sitt intåg på den amerikanska marknaden, men man verkar vara sugna på att använda den även på hemmaplan.

Alibaba har nämligen planer på att samarbeta med ShopRunner för att minska fraktkostnaderna för kinesiska konsumenter som shoppat från amerikanska e-handelssajter.

Översätter till Mandarin

ShopRunner har i dagsläget mer än 100 e-handlare anslutna till tjänsten som erbjuder fri frakt för en årlig kostnad av 79 dollar. På deltagande sajter syns banners som ger kunderna information om möjligheten, och med det nya samarbetet kommer dessa även känna av när en kund från Kina besöker sajten.

Kinesiska konsumenter som besöker en deltagande sajt kommer nu att kunna få den informationen översatt till Mandarin som förklarar, att hon eller han kan logga in med sina uppgifter för AliPay, och få förmånliga fraktpriser till Kina.

När kunden gjort ett köp kommer Alibabas logistiktjänst Cainiao, som levererar över hela Kina, att se till att beställningen når sin destination inom tio dagar. Allt fler kineser har börjat e-handla från utländska sajter och under 2012 e-handlades det för 3,3 miljarder utomlands. En siffra som fördubblades från föregående år.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta