Annons

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

2014-05-12 09:35

Allt fler kineser e-handlar från utländska sajter. Något Alibaba ska slå mynt av med hjälp av leveranstjänsten ShopRunner. I ett nytt samarbete lovar man billiga och snabba leveranser från amerikanska e-handelssajter till kinesiska konsumenter.

Alibaba investerade under 2013 vid två olika tillfällen i den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner. Först gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten, och i oktober stoppade man in ytterligare pengar.

Många trodde nog att den kinesiska e-handelsjätten skulle använda sig av tänsten för att på allvar börja sitt intåg på den amerikanska marknaden, men man verkar vara sugna på att använda den även på hemmaplan.

Alibaba har nämligen planer på att samarbeta med ShopRunner för att minska fraktkostnaderna för kinesiska konsumenter som shoppat från amerikanska e-handelssajter.

Översätter till Mandarin

ShopRunner har i dagsläget mer än 100 e-handlare anslutna till tjänsten som erbjuder fri frakt för en årlig kostnad av 79 dollar. På deltagande sajter syns banners som ger kunderna information om möjligheten, och med det nya samarbetet kommer dessa även känna av när en kund från Kina besöker sajten.

Kinesiska konsumenter som besöker en deltagande sajt kommer nu att kunna få den informationen översatt till Mandarin som förklarar, att hon eller han kan logga in med sina uppgifter för AliPay, och få förmånliga fraktpriser till Kina.

När kunden gjort ett köp kommer Alibabas logistiktjänst Cainiao, som levererar över hela Kina, att se till att beställningen når sin destination inom tio dagar. Allt fler kineser har börjat e-handla från utländska sajter och under 2012 e-handlades det för 3,3 miljarder utomlands. En siffra som fördubblades från föregående år.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta