Alibaba vill öka M-handeln med gratis mobiltelefoner

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba är väl insatta i den mobila revolutionen och den ökande m-handeln. Under Kinas motsvarighet till Cyber Monday, Singles Day, lades tydligen 21 procent av alla order via mobila enheter hos Alibaba. Förra året låg denna siffra på 5 procent, så tillväxten är minst sagt explosiv.

Precis som Google nu vill att allt fler skall mobilanpassa sina e-handelssidor så tar även Alibaba en aktiv hand i framtidens handel. I ett försök att få fler e-handlare att anpassa sig till m-handeln delar de nu ut "gratis" mobiltelefoner med Alibabas eget operativsystem.

Mobiltelefonerna är dock en del av olika servicepaket för mobil handel på Alibabas marknadsplats Taobao, och dessa paket är förstås inte gratis.

Annons

Hoppas sporra mobilanpassning

Alibaba hoppas att de genom att ge ut dessa telefoner till handlare på marknadsplatsen kan sporra utvecklingen av fler mobilanpassade sidor och accelerera övergången till mobil handel.

Mobiltelefonerna skall även komma förkonfigurerade med program som kan hjälpa Taobao-handlare med sin verksamhet. Förhoppningen är att de med mobilen i hand enklare kan omfamna m-handeln. En del av Alibabas verksamhet som blir allt viktigare att den rullar på utan onödig friktion.

Efter att Jonathan Lu tog över som VD för Alibaba tidigare i år ska han ha fokuserat allt mer på att göra m-handeln till en central del av företagets strategi.

 

Källa: Alizila

Annons