Annons

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi Alibaba

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi

2016-01-28 15:30

Den kinesiska e-handelsjätten redovisade ett bättre resultat än väntat för det tredje kvartalet.

Alibaba Group har släppt sin rapport för det tredje kvartalet, som slutade den 31 december, och det verkar inte som att e-handelsjätten påverkats allt för mycket av Kinas försvagade ekonomi, en skakig aktiemarknad och en allt svagare yen.

Siffrorna visade sig vara bättre än vad många analytiker väntat sig och totalt uppgick försäljningen till 34,5 miljarder yuan, cirka 5,2 miljarder dollar. Det är en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt gör man en vinst på 12,5 miljarder yuan efter skatt, cirka 1,93 miljarder dollar.

Mobilt ökade med nästan 200 procent

Alibaba har försökt tackla nedgången i den kinesiska ekonomin genom nya förvärv, att fortsätta locka till sig västerländska varumärken till sina marknadsplatser och satsningar på den kinesiska landsbygden.

Annons
Annons

Samtidigt kan man konstatera att köpen via mobile enheter fortsätter att öka i snabb takt. Under kvartalet ökade intäkterna från mobila enheter med 192 procent och totalt står mobilt nu för 68 procent av de totala intäkterna på Alibabas marknadsplatser.

– Alibaba Group hade ett enastående kvartal och nådde en milstolpe med fler än 400 miljoner årliga aktiva kunder samtidigt som vi vi behåller vår tätposition när det gäller mobil handel, säger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Efter fyra dagar på e-handelskonferens i USA bjuder vi på nya insikter från ett av världens främsta e-handelsländer.

Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Annons
Annons
Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Gate Retail söker:

UX Designer to Gate Retail

Campadre söker:

Online marketing specialist

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem