Annons

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi Alibaba

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi

2016-01-28 15:30

Den kinesiska e-handelsjätten redovisade ett bättre resultat än väntat för det tredje kvartalet.

Alibaba Group har släppt sin rapport för det tredje kvartalet, som slutade den 31 december, och det verkar inte som att e-handelsjätten påverkats allt för mycket av Kinas försvagade ekonomi, en skakig aktiemarknad och en allt svagare yen.

Siffrorna visade sig vara bättre än vad många analytiker väntat sig och totalt uppgick försäljningen till 34,5 miljarder yuan, cirka 5,2 miljarder dollar. Det är en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt gör man en vinst på 12,5 miljarder yuan efter skatt, cirka 1,93 miljarder dollar.

Mobilt ökade med nästan 200 procent

Alibaba har försökt tackla nedgången i den kinesiska ekonomin genom nya förvärv, att fortsätta locka till sig västerländska varumärken till sina marknadsplatser och satsningar på den kinesiska landsbygden.

Annons
Annons

Samtidigt kan man konstatera att köpen via mobile enheter fortsätter att öka i snabb takt. Under kvartalet ökade intäkterna från mobila enheter med 192 procent och totalt står mobilt nu för 68 procent av de totala intäkterna på Alibabas marknadsplatser.

– Alibaba Group hade ett enastående kvartal och nådde en milstolpe med fler än 400 miljoner årliga aktiva kunder samtidigt som vi vi behåller vår tätposition när det gäller mobil handel, säger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Annons
Annons
Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem