Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi

Den kinesiska e-handelsjätten redovisade ett bättre resultat än väntat för det tredje kvartalet.

Alibaba Group har släppt sin rapport för det tredje kvartalet, som slutade den 31 december, och det verkar inte som att e-handelsjätten påverkats allt för mycket av Kinas försvagade ekonomi, en skakig aktiemarknad och en allt svagare yen.

Siffrorna visade sig vara bättre än vad många analytiker väntat sig och totalt uppgick försäljningen till 34,5 miljarder yuan, cirka 5,2 miljarder dollar. Det är en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt gör man en vinst på 12,5 miljarder yuan efter skatt, cirka 1,93 miljarder dollar.

Annons

Mobilt ökade med nästan 200 procent

Alibaba har försökt tackla nedgången i den kinesiska ekonomin genom nya förvärv, att fortsätta locka till sig västerländska varumärken till sina marknadsplatser och satsningar på den kinesiska landsbygden.

Samtidigt kan man konstatera att köpen via mobile enheter fortsätter att öka i snabb takt. Under kvartalet ökade intäkterna från mobila enheter med 192 procent och totalt står mobilt nu för 68 procent av de totala intäkterna på Alibabas marknadsplatser.

– Alibaba Group hade ett enastående kvartal och nådde en milstolpe med fler än 400 miljoner årliga aktiva kunder samtidigt som vi vi behåller vår tätposition när det gäller mobil handel, säger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.

Annons