Annons

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi Alibaba

Alibaba visar stark tillväxt trots Kinas skakiga ekonomi

2016-01-28 15:30

Den kinesiska e-handelsjätten redovisade ett bättre resultat än väntat för det tredje kvartalet.

Alibaba Group har släppt sin rapport för det tredje kvartalet, som slutade den 31 december, och det verkar inte som att e-handelsjätten påverkats allt för mycket av Kinas försvagade ekonomi, en skakig aktiemarknad och en allt svagare yen.

Siffrorna visade sig vara bättre än vad många analytiker väntat sig och totalt uppgick försäljningen till 34,5 miljarder yuan, cirka 5,2 miljarder dollar. Det är en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt gör man en vinst på 12,5 miljarder yuan efter skatt, cirka 1,93 miljarder dollar.

Mobilt ökade med nästan 200 procent

Alibaba har försökt tackla nedgången i den kinesiska ekonomin genom nya förvärv, att fortsätta locka till sig västerländska varumärken till sina marknadsplatser och satsningar på den kinesiska landsbygden.

Annons
Annons

Samtidigt kan man konstatera att köpen via mobile enheter fortsätter att öka i snabb takt. Under kvartalet ökade intäkterna från mobila enheter med 192 procent och totalt står mobilt nu för 68 procent av de totala intäkterna på Alibabas marknadsplatser.

– Alibaba Group hade ett enastående kvartal och nådde en milstolpe med fler än 400 miljoner årliga aktiva kunder samtidigt som vi vi behåller vår tätposition när det gäller mobil handel, säger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem