Annons

Alibaba visar upp vinst men tillväxten stannade av

Alibaba visar upp vinst men tillväxten stannade av

2014-01-31 16:16

Kinesiska Alibaba, som delvis ägs av Yahoo, kan stoltsera med en vinst på 792 miljoner dollar under tredje kvartalet 2013. Jämfört med ett år tidigare ökade omsättningen med 51 procent, men det var inte bra nog. Något som oroar vissa analytiker och fick Yahoos aktie att falla på börsen.

Alibaba, Kinas största e-handelsföretag, som bland annat äger e-handelssajterna Tmall och Taobao, släppte nyligen siffrorna för tredje kvartalet. Under perioden redovisar man intäkter på 1,78 miljarder dollar, en ökning med 51 procent jämfört med ett år tidigare.

Under tredje kvartalet kan man också visa upp en vinst på 792 miljoner dollar, att jämföra med en förlust på 246 miljoner dollar under samma period föregående år. Då spenderade man dock 550 miljoner dollar på att köpa tillbaka en del av sina aktier från Yahoo, som för närvarande äger 24 procent av den kinesiska e-handelsjätten.

Siktar på börsintroduktion

Men trots nästan 800 miljoner dollar i vinst, och en tillväxt på över 50 procent, finns det smolk i glädjebägaren. Det betyder nämligen att Alibabas tillväxt stannat av något. Under andra kvartalet ökade företagets omsättning med hela 61 procent.

Det fick konsekvenser för Yahoo-aktien som genast tappade 8,7 procent på börsen efter att ett antal analytiker uttalat sin oro över Alibabas avtagande försäljningstillväxt. Marknadens reaktion visar hur höga förväntningarna är för Alibabas kommande börsintroduktion, och analytiker säger att det skulle värdera bolaget till mer än 100 miljarder dollar.

Investerare i Yahoo, som kämpar för att får ordning på sin verksamhet, räknar med en skänk från ovan i och med Alibaba stundande intåg på börsen. Yahoos andel i Alibaba är också enligt många deras mest värdefulla tillgång.

 

Källa: WSJ

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta