Annons

Alibabas användare agerar jury vid eventuella tvister

Alibabas användare agerar jury vid eventuella tvister

2013-12-30 11:54

E-handel är inte bara rosa moln och fluffiga kaniner. Tro det eller ej, men då och då händer det att säljare och köpare hamnar i någon form av dispyt. Kinesiska Alibaba försöker lösa dessa på ett lite annorlunda sätt på marknadsplatsen Taobao.

För ungefär ett år sedan lanserade Alibaba en ny plattform på sin nätmarknadsplats Taobao. Här låter man marknadsplatsens användare lösa eventuella tvister som uppstått mellan köpare och säljare på sajten.

I dagsläget hjälper panelerna till med att lösa tre olika kategorier av dispyter. När säljarens beskrivning av en produkt inte stämmer, när säljaren inte fullföljer sina åtaganden när det gäller frakten och frågor som rör transaktioner.

340 000 fall på ett år

E-handelsjätten säger att man självklart kan lösa de tvister som uppstår själva, men att man med den här typen av paneler kan ge sina användare en större insyn i vad som händer på sajten.

En taleskvinna för Alibaba konstaterar också att mer än 810 000 av sajtens medlemmar registrerat sig som panelmedlemmar, 480 000 av dessa är köpare och 330 000 säljare. Vid varje tvist deltar 31 paneldeltagare och under det senaste året har dessa paneler bedömt mer än 340 000 fall där säljare och köpare inte kommit överens.


Källa: TNW

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta