Annons

Alibabas användare agerar jury vid eventuella tvister

Alibabas användare agerar jury vid eventuella tvister

2013-12-30 11:54

E-handel är inte bara rosa moln och fluffiga kaniner. Tro det eller ej, men då och då händer det att säljare och köpare hamnar i någon form av dispyt. Kinesiska Alibaba försöker lösa dessa på ett lite annorlunda sätt på marknadsplatsen Taobao.

För ungefär ett år sedan lanserade Alibaba en ny plattform på sin nätmarknadsplats Taobao. Här låter man marknadsplatsens användare lösa eventuella tvister som uppstått mellan köpare och säljare på sajten.

I dagsläget hjälper panelerna till med att lösa tre olika kategorier av dispyter. När säljarens beskrivning av en produkt inte stämmer, när säljaren inte fullföljer sina åtaganden när det gäller frakten och frågor som rör transaktioner.

340 000 fall på ett år

E-handelsjätten säger att man självklart kan lösa de tvister som uppstår själva, men att man med den här typen av paneler kan ge sina användare en större insyn i vad som händer på sajten.

En taleskvinna för Alibaba konstaterar också att mer än 810 000 av sajtens medlemmar registrerat sig som panelmedlemmar, 480 000 av dessa är köpare och 330 000 säljare. Vid varje tvist deltar 31 paneldeltagare och under det senaste året har dessa paneler bedömt mer än 340 000 fall där säljare och köpare inte kommit överens.


Källa: TNW

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta