Annons

Alibabas konkurrent drar in 161 miljoner dollar

Alibabas konkurrent drar in 161 miljoner dollar

2015-01-05 10:41

Kinesiska Wanda E-commerce har fått lite draghjälp i kampen mot Alibaba. I en investeringsrunda har det nu trillat in 161 miljoner dollar i det nyligen grundade e-handelsföretaget. I slutet av 2015 ska bolaget vara i full drift och om fem år ska man kunna nå en kundbas på sex miljarder kunder.

Wanda E-commerce grundades i augusti 2014 när de kinesiska nätjättarna Tencent och Baidu gick samman med konglomeratet Wanda i ett nytt e-handelsföretag. Tillsammans ska de investera 814 miljoner dollar under de kommande tre åren för att ge Alibaba en kamp om Kinas e-handelstron.

Nu har man fått in ytterligare lite kapital i den satsningen. Investeringsfonderna Centec Networks och Xude Rendao har nämligen stoppat in ytterligare 161 miljoner dollar. Något som ger Centec tre procents ägarandel i Wanda E-commerce, medan Xude Rendao innehar två procent.

En andra investeringsrunda

I ett uttalande säger Wanda E-commerce att investeringen fyrdubblar dess värdering till cirka 3 miljarder dollar och att man räknar med att vara i full drift under fjärde kvartalet i år. Då ska bolaget även inleda en andra investeringsrunda.

Alibaba dominerar idag e-handeln i Kina och Wanda E-commerce planer går därför ut på att skilja sig från Alibaba och andra rivaler som JD.com. Främst genom att satsa på O2O-tjänster, online-to-offline. Något som har blivit populärt i Kina på senare tid.

Wanda hävdar att dess olika innehav ger dem världens största konsumentnätverk offline med 1,5 miljoner kunder under 2014. En siffra som man räknar med ska nå hela sex miljarder år 2020. Bolagets stora fördel är att man redan har ett betydande antal fysiska detaljhandelsföretag att använda sig av för att vinna kunder och data för sina onlinetjänster.


Källa: Press, TC
Uppdatering:
Vi gissar att Wanda menar 6 miljoner kunder 2020, de anger likväl "6 billion". En siffra som dock är ganska orealistisk.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

basse1985
2015-01-05 12:44

Om 5 år ska jag också ha en kundbas på 6 miljarder kunder. :)

Julius
2015-01-05 13:16

De siktar högt i alla fall. Världens befolkning ska ligga runt 8 miljarder då så ingen omöjlighet om än något optimistiskt ;)

Ekraft
2015-01-09 07:20

Det krävs inte så stor satsning som man kanske tror att nå 6 miljarder människor. Kina + Indien + EU + USA är nästan 3,4 miljarder människor. Ett land som Indonesien har 250 miljoner invånare, Pakistan och Brasilien runt 200 miljoner vardera. Strax bakom kommer länder som Nigeria och Bangladesh. Även om man inte ser EU som en stat så räcker det med ett 40-tal länder för att nå 6 miljarder människor. Sverige är inte ett av de länderna...

När man pratar lite med kinesiska företag så har många av dem begripit att deras möjligheter att göra affärer är mycket större i länder med större befolkning än våra lilleputtstater i Norden. Vi får helt enkelt börja inse att världen inte längre kretsar runt oss, vi är en liten perifer del av världen. Det är inte dem som är annorlunda, det är vi.

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta