Alibabas marknadsplats tar första steget utanför Kina

E-handelsjätten storsatsar i Ryssland.

Tmall, som är en av Alibabas marknadsplatser för B2C-försäljning i Kina, öppnar nu upp i Ryssland. Detta rapporterar flera sajter som hänvisar till den ryska nyhetsbyrån TASS.

Enligt källor till TASS är detta nästa steg för Alibabas satsningar i landet. AliExpress, som är Alibabas marknadsplats för kinesiska tillverkare att sälja globalt, ska vara enormt populär i Ryssland.

Annons

Lanseras under redan populär plattform

Tmall är en mer kontrollerad marknadsplats där återförsäljare kan sätta upp egna butiker. I Ryssland hamnar dock inte marknadsplatsen på Tmall.com, utan under den redan populära AliExpress-plattformen.

En liten sökning på Google ger oss Tmall.AliExpress.com som helt enkelt verkar vara den ryska varianten av Tmall. Enligt källor till TASS ska detta var första gången som varumärket Tmall expanderar utanför Kina.

- Vi började lokalanpassa AliExpress i Ryssland för två år sedan och lanserade även marknadsplatsen "Mall" inom plattformen. Uppgraderingen till Tmall innebär en bättre kvalitet på tjänsterna på grund av ett mer noggrant urval av varor, ett enda lager och logistik baserad på kurirleverans, kommenterar AliExpress ryska utvecklingschef Mark Zavadsky.

Annons