Alibabas resebyrå på nätet fortsätter att flyga högt

Alibaba är som bekant mer än bara e-handel. Resor är ytterligare ett område där Kinas e-handelsgigant ligger steget före sina västerländska konkurrenter. Alibabas resetjänst, Taobao Travel, har lockat hundratusentals aktörer inom reseindustrin och allt fler vill nu synas på sajten.

Alibabas resetjänst, som kallas Taobao Travel, erbjuder 2 miljoner reserelaterade produkter. Som till exempel flygbiljetter från 800 olika företag och 130 000 hotellrum från företag som säljer på sajterna Trip.Taobao.com och Trip.Tmall.com.

Taobao Travel lanserades 2010 och sedan dess har drygt 500 miljoner kinesiska konsumenter handlat via sajten. Totalt har ungefär 170 000 aktörer inom reseindustrin öppnat butiker bara på Trip.Taobao.com.

Annons

I takt med att den kinesiska medelklassens inkomster ökar, bokar fler kineser också flygresor, hotell och hyrbilar på nätet. Resor bokade online i Kina ökade med 29 procent till 36 miljarder dollar under 2013 enligt det kinesiska analysföretaget iResearch.

Satsar på samarbeten

Alibaba som dominerar e-handeln i Kina stod samma år för 81 procent av detaljhandeln online, och man är ingen liten aktör när det kommer till resor heller. Alibaba har inte redovisat Taobao Travels försäljning separat, men enligt en talesperson för Tmall, är en tredjedel av Tmalls mobila försäljning virtuella varor som resor och lotter.

För att öka försäljningen ytterligare satsar Taobao Travel nu på nära samarbeten med semesterorter och nöjesparker. Bland annat genom att ta fram elektroniska biljetter som gör att kunder kan använda sig av QR-koder.

– Internet har haft en enorm inverkan på vår verksamhet. Fler och fler människor föredrar att köpa en elektronisk biljett online. Samarbetet med Alibaba gör att våra kunder kan få tillgång till våra tjänster på ett enklare sätt, säger Liu Jinlong, chef för Song Dynasty Towns nöjesparkskedja som ökat sin försäljning på Taobao med 300 procent jämfört med förra året.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons