Annons

Alibabas vd Jack Ma dissar Amazons affärsmodell

Alibabas vd Jack Ma dissar Amazons affärsmodell

2013-03-22 15:26

Alibaba Groups grundare och vd, Jack Ma, ska snart lämna över taktpinnen. Men innan det är dags passar han på att ge Amazon och deras affärsmodell en känga. Han säger också att Alibabas öppna ekosystem som låter andra företag sälja via deras sajter är framtiden för e-handeln.

242 miljoner kineser shoppar på nätet och en stor majoritet av dem gör det på någon av Alibabas e-handelssajter. Så när dess grundare och vd, Jack Ma pratar e-handel så stannar många upp och lyssnar. Särskilt med tanke på att han gärna säger vad han tycker.

Något han nyligen gjorde på en konferens i Hong Kong. I en intervju på engelska förklarade han hur Alibabas olika sajter som, Taobao och Tmall, jobbar med öppna plattformar utan behov av att köpa på sig ett eget lager. Så kallat B2B2C, och hur det är framtiden för e-handeln.

Jack Ma passade även på att dissa den traditionella affärsmodellen som han kallade för ”the Amazon model”, hur Amazon fokuserar på skala och att de sitter på allt för stora lager.

– B2C-modellen har en stor utmaning framför sig. Att bara flytta den traditionella verksamheten ut på nätet är inte e-handel. I framtiden kommer inte företagen att tjäna pengar på grund av storlek (scale), utan på grund av andra värden. Jag kollade på Amazon, de omsätter 52 miljarder dollar men tjänar ändå inga pengar, säger Jack Ma.

Bra infrastruktur, dåligt för e-handeln

Jack Ma som i början av maj ska ersättas som vd av Jonathan Lu, pekade också på kontrasterna mellan de olika affärsmodellerna. Hur Amazons B2C-modell och deras fokus på att växa, inte är lika effektivt som Alibabas ekosystem, som låter andra företag sälja sina produkter via deras sajter. Han jämförde även e-handeln i Kina och USA.

– Skillnaden mellan e-handeln i USA och Kina, är att den amerikanska e-handeln är en efterrätt. Det är ett komplement till den huvudsakliga verksamheten eftersom USA har en väldigt bra infrastruktur för handel. Därför är det väldigt svårt för e-handeln i USA att växa, utvecklas och överträffa den traditionella verksamheten. I Kina är infrastrukturen för handeln alltför dålig så e-handeln blir huvudrätten, säger Jack Ma.

E-handeln i Kina och även Alibabas sajter har dock ett annat problem att tampas med. Sajter som Amazon ses av många som bättre kontrollerade och säkrare att handla från. Särskilt när det gäller piratkopior, och även om Alibaba gjort sitt bästa för att tvätta bort stämpeln, sitter den fortfarande kvar.

– Finns möjligheten att att köpa något på Amazon i stället för på Taobao, köper jag alltid från Amazon. Även om det kostar mer. Saken är den att Amazon har ett värde som en pålitlig källa och Taobao är ett ökänt ekosystem för fusk och förfalskningar, är en av kommentarerna på intervjun med Jack Ma.

 

Källa: TechinAsia

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta