All You går all-in på E-handel i tidningen

Tidskrifter som kombinerar e-handel med artiklar och annonser blir allt fler. Time Inc, ett dotterbolag till Time Warner, publicerar 130 tidskrifter och där finner vi ytterligare en tidning som inte bara vill skriva om produkter. Utan även sälja dem.

Time Inc publicerar bland annat All You, en tidskrift för kvinnor, och med start i november kommer man att knyta ihop dem med lokala återförsäljare och e-handlare. Tack vare en digital ”vattenstämpel”  i tidningen kan läsare med hjälp av sin smartphone få reda på information som pris, tillgänglighet och var de kan köpa en produkt som de fattat tycke för.

Till en början kommer tjänsten att erbjudas i pappersupplagan men i december kommer man att lansera en funktion som gör det möjligt att handla direkt via deras digitala upplaga för surfplattor. Man kommer också till skillnad från många andra att hålla sig till redaktionellt innehåll och inte annonser, åtminstone till en början.

Annons

– Vi känner att vi skapar en mer värdefull produkt om vi håller oss till redaktionellt innehåll. Vi tror att intresset för varumärket på olika plattformar kommer att öka genom att göra på det sättet, säger George Kimmerling, redaktör på All You.

Tidningen utesluter dock inte att man kommer att expandera tjänsten till att även gälla annonsörer i framtiden. Något som annars kan tyckas vara ett självklart steg att ta.

– Det här är ett nytt partnerskap och vi utforskar de olika alternativen för hur vi kan paketera det hela för att på bästa sätt marknadsföra våra partners. Både i print och på surfplattor, säger en taleskvinna för All You.

Olika satsningar på näthandeln

All You är bara en av många tidningar som gett sig in i e-handelsvärlden för att på olika sätt dryga ut kassan när minskade annonsintäkter och färre prenumeranter drabbat tidningsbranschen hårt.

Alla väljer dock inte att baka in e-handeln i tidningen utan vissa satsar på separat näthandel, som till exempel Dennis Publishing’s nyhetsmagasin, The Week, som nyligen lanserade sin nya nätbutik.

I Sverige har Aftonbladet köpt upp Theyouway.com, en nätbutik som säljer hår- och hudvård på nätet, grundat av kändisfrisören Steve Terry. I somras lanserade Helsingborgs Dagblad sin nya e-handelssajt Shoppia och nyligen slog modemagasinet King upp portarna till sin nya e-handel, King Shop.

– Något har hänt under de senaste sex månaderna. Nästan alla tidningar visar intresse för det nu, säger Scott Cooper, vd för ShopAdvisor som tillhandahåller e-handelslösningen för All You.

Annons

 

Källa: CNYB

Annons