Annons

All-in på e-handel: Henri Lloyd skär bort 80% av butiksnätet Pressbild

All-in på e-handel: Henri Lloyd skär bort 80% av butiksnätet

2019-05-31 10:13

Går "digital first".

Livsstilsvarumärket Henri Lloyd meddelar att man satsar allt på e-handeln. De brittiska varumärket, som numera ägs av svenska Aligro Group, skär nu ned på 80 procent av den totala fysiska återförsäljarverksamheten.

- Vi såg en jättemöjlighet till förbättring och har nu byggt om bolaget från grunden. Logotypen har fått en ny design, samtidigt som vi tagit till vara på de klassiska kärnvärdena som varumärket blivit älskat för. Framförallt så har vi med transformerat bolaget till ett digitalt varumärke, säger Magnus Liljeblad, vd på Henri Lloyd, i ett pressmeddelande.

Alla butiker försvinner dock inte utan vissa flaggskeppsbutiker i Storbritannien kommer att finnas kvar.

Annons
Annons
- Övergången från fysisk till digital verksamhet har varit ett strategiskt val för att återigen positionera varumärket i premiumsegmentet. Man kommer istället satsa på ett noga utvalt antal fysiska nyckelaktörer, skriver företaget.

E-handeln i centrum

Satsningen på det digitala ska dock vara genomgående och företaget har bland annat tagit hjälp av den svenska plattformen Centra och byrån Grebban för att nå ut i världen. E-handeln ska nu stå i centrum för företaget. Henri Lloyd kommer att återlanseras globalt under 2019 och redan nu kan man e-handla utvalda plagg på henrilloyd.com.

- Siten är byggd och designad för att klara av en aggressiv och global multikanalslansering från start, meddelar Henri Lloyd.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta