Annons

Alla företag erbjuds nu Facebook Offers

Alla företag erbjuds nu Facebook Offers

2012-09-24 11:56

Nu blir det möjligt för alla att använda sig av Facebook Offers. Det sociala nätverkets nya tjänst för företag att marknadsföra sina erbjudanden och kampanjer. Samtidigt som man gör tjänsten tillgänglig för nästan alla passar man också på att ta betalt för den.

Facebook lanserade tidigare i år sin tjänst Facebook Offers. Statoil och McDonalds var bland de svenska företag som var först ut med tjänsten i sin marknadsföring på Facebook men nu är den alltså öppen för alla, nästan.

För att använda tjänsten måste företaget ha minst 400 fans. Tjänsten är inte heller gratis som den varit under ”testperioden”. För att ta del av tjänsten måste man även betala för vanliga annonser parallellt med sina erbjudanden. Facebook säger dock att den summan blir ganska blygsam och kostnaden varierar beroende på antal fans.

Syns i nyhetsflödet

Erbjudanden från Facebook Offers dyker upp som ett statusmeddelande i användarnas nyhetsflöde. Man kan ta del av erbjudande direkt genom att klicka på dem och sen kan man använda sig av dem genom att skriva ut dem, visa dem på sina mobiltelefoner i en butik, eller ange koder i nätbutiker.

Med den här tjänsten siktar Facebook på samma marknad som Groupon, Gruppi och Rabble. Målet är att det ska bli enklare för företag att marknadsföra sig direkt till sina kunder genom erbjudanden och kampanjer.

Facebook Offers spås bli väldigt stort och på Facebook säger man att det är 40 till 150 procents större chans att konsumenterna ser erbjudandet i sitt nyhetsflöde än på företagets Facebooksida.

Facebooks aktie har förlorat cirka 40 procent av sitt värde sedan börsintroduktionen i maj. Sedan dess har man varit under stor press, kanske kan detta vara det som gör företaget till en pengamaskin?



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Per Nilsson
2012-09-24 14:38

Min teori är att Facebook kommer att skrämma bort folk i och med all reklam som finns där.

Snart kommer folk att fatta att Facebooks enda syfte med att ha "facebookare" är att dessa användare ska vara reklammottagare.

Prix
2012-09-24 15:01

Per: Jag är lite osäker på det faktiskt. Det är enormt mycket reklam på en del Tv-kanaler men fortfarande många som tittar... Man lär bli bättre på att automatiskt förbise det som är ointressant och snappar upp det intressanta, tror jag.

Per Nilsson
2012-09-24 16:06

Malde igenom just TV-reklamexemplet innan jag tänkte vidare med en teori.

Jag tror inte att det är samma sak. När man tittar på TV eller lyssnar på radio är man passiv. Man sitter eller ligger bara där. När man är "på" Facebook så är man aktiv och deltagande och därför tror jag att man blir mer medveten om reklamen.

Nolingo
2012-09-24 18:09

Jag tror att detta kommer att bli stort och uppskattat av både företag och konsumenter. Däremot så tror jag att det kommer att leda till att folk tar bort/blockar företag i större utsträckning dvs konsumenterna kommer att bli betydligt mer kräsna på vilka företag de gillar och följer. Bra erbjudanden i rätt kanal till rätt målgrupp kommer att alltid att nå fram.

FredrikNas
2012-09-28 23:24

Men det är ju fortfarande bara snack om att annonsen/posten ska visas till dom som följer din sida. Så med andra ord har man tagit bort en funktion som har funnits där hela tiden, samt styckat den i olika prisintervall, och sen lagt tillbaka den, nu måste du betala för att nå dom som har "gillat" din sida. D.vs folk som redan har klickat att dom _VILL_ se information från dig och din sida.

Otroligt illa!

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta