Annons

Allt fler amerikaner väljer nätet under Black Friday

Allt fler amerikaner väljer nätet under Black Friday

2013-11-15 08:41

Amerikanarnas stora shoppingdag Black Friday, kommer i år att bli mer digital än någonsin. Enligt en ny undersökning säger nästan en tredjedel av landets konsumenter att de kommer att bege sig ut på nätet för att spendera sina pengar.

Den 29 november är det åter dags för Black Friday, USA:s största REA-dag för fysiska butiker. Men dagen har även börjat smitta av sig på näthandeln och landets e-handlare har på senare år kunnat profitera en hel del på Black Friday även de.

Förra årets slogs ett nytt försäljningsrekord när amerikanarna shoppade för över 1 miljard dollar på nätet. Men det rekordet kommer troligtvis att bli kortvarigt då dagen väntas bli ännu mer digital i år.

Enligt en ny undersökning utförd av konsultföretaget Accenture, uppger 30 procent av de amerikanska konsumenterna att de kommer att bege sig ut på nätet för att spendera pengar under Black Friday. Att jämföra med förra året då den siffran var 25 procent.

Stor shoppinghelg väntar

Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving som är startskottet på en helg full med shopping. Förutom de två dagarna är den efterföljande måndagen, som kallas Cyber Monday, näthandlarnas motsvarighet till Black Friday.

En dag som även den slog rekord förra året, och fortfarande är den största näthandelsdagen någonsin i landet. Totalt näthandlades det för 1,46 miljarder dollar i USA under förra årets Cyber Monday, en ökning med 20 procent från 2012.

Totalt spenderades mer än 4,3 miljarder dollar under Thanksgiving-helgen. Men det verkar som att årets shoppinghelg, som inleds om drygt två veckor, kommer att slå nya rekord. Ett svenskt initiativ har även startats för att försöka skrämma upp siffrorna här hemma under den svarta fredagen, men då under namnet E-handelns dag.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta