Allt fler europeer använder smartphones för att shoppa

Den mobila handeln fortsätter att få fotfäste i Europa. Under den gångna sommaren ökade antalet konsumenter i Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland och Storbritannien som använde sin smartphone för att besöka e-handelssajter med 43 procent.

Att den mobila handeln ökar starkt är det nog få som missat. Mycket tack vare surfplattan men antalet som e-handlar och besöker näthandlares sajter från sina smartphones ökar också.

Enligt en ny undersökning gjord av comScore, ökande antalet konsumenter i Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland och Storbritannien som besökte en e-handelssajt med mobilen med 43 procent under juni, juli och augusti, jämfört med samma period förra året. 14,6 procent av dessa säger sig sen ha använt telefonen för att e-handla.

Annons

Den snabbaste tillväxten såg man i Spanien där antalet som använde sin smartphone för att shoppa ökade med 66,5 procent. Italien kom två med 61,3 procent. Tyskland är dock det land där störst antal konsumenter använde sin smartphone för att handla, 9,9 miljoner. Tätt följt av Storbritannien med 9,7 miljoner konsumenter.

En stark jul för m-handeln

Frankrike lyckades däremot komma näst sist i två kategorier. De hade den näst sämsta tillväxten, 35,9 procent, och man hade även det näst lägsta antalet smartphoneägare, 3,34 miljoner. Spanien kvalade in sist i den mätningen med 3,28 miljoner smartphoneägare.

Kläder var populärast att handla via telefonen under de tre månaderna, följt av hemelektronik, böcker och biljetter. Och många e-handlare väntar sig nu att julhandeln kommer att innebära en topp för den mobila handeln.

Den London-baserade kedjan John Lewis tror till och med att trafiken från surfplattor och smartphones kommer att vara större än den från stationära och bärbara datorer. Redan förra året stod mobila enheter för nästan 50 procent av trafiken till deras nätbutik.

– Under de senaste 12 månaderna har vi sett en betydande ökning av försäljningen via mobila enheter. Mobila enheter står nu för 40 procent av all trafik till JohnLewis.com, en ökning med 115 procent jämfört med samma period förra året. Vi förväntar oss en dramatisk ökning under julhandeln och vi räknar med att juldagen kommer bli en stor dag för oss, säger Mark Lewis, e-handelsansvarig för John Lewis.

Källa: Internet Retailer

Annons