Annons

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

2013-06-12 10:04

Mobilen har ändrat hur vi e-handlar men även var vi handlar. Enligt en ny studie är kunden mer prismedveten än någonsin och en av tre smartphoneanvändare använder sin telefon för att leta upp det bästa priset.

M-handeln ökar stadigt men det verkar även förändra vårt köpbeteende. Enligt en studie som genomförts av Fox Insights på uppdrag av Tradedoubler, jagar konsumenter priser och fynd mer än någonsin.

Av de kunder som använder sin smartphone i butiken har 55 procent valt att köpa produkten hos en konkurrent efter att de hittat ett bättre pris via telefonen. 51 procent av de uppkopplade konsumenterna har också minst en prestationsmarknadsföringsapp, som till exempel Rabble eller Mikz, på telefonen.
– Jakten på fynd har blivit mobil och om inte detaljhandeln förberett sig med kampanjer som riktar sig mot de kunder som har åtminstone en prestationsmarknadsföringsapp i telefonen i själva köpögonblicket så kommer de att förlora, säger Nils Lindhe, nordenchef på Tradedoubler.

Prisjämförelseappar populärast

Studien utfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Polen. Dessa länder står för 89 procent av den totala e-handeln i Europa och totalt har 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden tillfrågats.

I den svenska delen av studien är det tydligt att prisjämförelseappar (33 procent) är mest populära bland konsumenterna följda av kuponger/vouchers (23 procent), dagens erbjudande (19 procent), lojalitetsappar (18 procent) och cashbackappar (6 procent).
– Såväl varumärken som detaljhandel står inför omfattande utmaningar när gränserna online och offline suddas ut, allt beroende på smartphonens intåg. De som drabbas nu är de som byggt för mycket på märkestrohet och alltför lite på pris, värde och bra distributionskanaler inklusive de mobilappar som kunderna nu både förväntar sig och kräver, säger Nils Lindhe.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta