Annons

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

2013-06-12 10:04

Mobilen har ändrat hur vi e-handlar men även var vi handlar. Enligt en ny studie är kunden mer prismedveten än någonsin och en av tre smartphoneanvändare använder sin telefon för att leta upp det bästa priset.

M-handeln ökar stadigt men det verkar även förändra vårt köpbeteende. Enligt en studie som genomförts av Fox Insights på uppdrag av Tradedoubler, jagar konsumenter priser och fynd mer än någonsin.

Av de kunder som använder sin smartphone i butiken har 55 procent valt att köpa produkten hos en konkurrent efter att de hittat ett bättre pris via telefonen. 51 procent av de uppkopplade konsumenterna har också minst en prestationsmarknadsföringsapp, som till exempel Rabble eller Mikz, på telefonen.
– Jakten på fynd har blivit mobil och om inte detaljhandeln förberett sig med kampanjer som riktar sig mot de kunder som har åtminstone en prestationsmarknadsföringsapp i telefonen i själva köpögonblicket så kommer de att förlora, säger Nils Lindhe, nordenchef på Tradedoubler.

Prisjämförelseappar populärast

Studien utfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Polen. Dessa länder står för 89 procent av den totala e-handeln i Europa och totalt har 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden tillfrågats.

I den svenska delen av studien är det tydligt att prisjämförelseappar (33 procent) är mest populära bland konsumenterna följda av kuponger/vouchers (23 procent), dagens erbjudande (19 procent), lojalitetsappar (18 procent) och cashbackappar (6 procent).
– Såväl varumärken som detaljhandel står inför omfattande utmaningar när gränserna online och offline suddas ut, allt beroende på smartphonens intåg. De som drabbas nu är de som byggt för mycket på märkestrohet och alltför lite på pris, värde och bra distributionskanaler inklusive de mobilappar som kunderna nu både förväntar sig och kräver, säger Nils Lindhe.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta