Annons

Allt fler kunder navigerar nätet med mobilen

Allt fler kunder navigerar nätet med mobilen

2014-03-12 09:27

Den smarta mobilen finns snart i var mans hand och har på kort tid förändrat hur många letar information på nätet. En ny undersökning visar också att nästan hälften använder mobilen för att söka information inför ett köp, både på nätet och i butik. Bland yngre är siffran mycket högre än så.

En stor del av söket har flyttat in i mobilen. Det visar en ny undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Eniro. Hela 48 procent använder mobiltelefonen för att söka information, och bland de yngre målgrupperna är det en ännu högre andel.

77 procent av de som är mellan 18 till 24 år i Sverige svarar att de under den senaste månaden använt mobiltelefonen till söktjänster. 81 procent gör det i gruppen 25 till 34 år. Oftast handlar det om att hitta adressen eller vägbeskrivningen till en butik samt information om resor och tidtabeller.

Pålästa konsumenter

Undersökningen går inte in specifikt på e-handlare, men även för återförsäljare på nätet gäller det att vara förberedd på sökningar via mobilen. Förväntningen är att all typ av information ska vara tillgänglig även via mobila enheter.
– Konsumenterna är pålästa och har höga förväntningar. Sökmotorerna står i centrum inför ett köp. Vikten av att vara sökbar understryks av att användarna väljer andra företag och varumärken om de inte hittar den information de förväntar sig. I Sverige svarar 47 procent att de söker efter ett annat företag eller varumärke om de inte hittar vad de söker, skriver Eniro i ett pressmeddelande.

Konsumenterna förväntar sig idag detaljerad information som pris, produktbilder och erbjudanden. Och hittar de inte vad de söker styr de lätt skutan mot ett annat företag.

Källa: Press
Bild: Eniro

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta