Annons

Allt fler kunder navigerar nätet med mobilen

Allt fler kunder navigerar nätet med mobilen

2014-03-12 09:27

Den smarta mobilen finns snart i var mans hand och har på kort tid förändrat hur många letar information på nätet. En ny undersökning visar också att nästan hälften använder mobilen för att söka information inför ett köp, både på nätet och i butik. Bland yngre är siffran mycket högre än så.

En stor del av söket har flyttat in i mobilen. Det visar en ny undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Eniro. Hela 48 procent använder mobiltelefonen för att söka information, och bland de yngre målgrupperna är det en ännu högre andel.

77 procent av de som är mellan 18 till 24 år i Sverige svarar att de under den senaste månaden använt mobiltelefonen till söktjänster. 81 procent gör det i gruppen 25 till 34 år. Oftast handlar det om att hitta adressen eller vägbeskrivningen till en butik samt information om resor och tidtabeller.

Pålästa konsumenter

Undersökningen går inte in specifikt på e-handlare, men även för återförsäljare på nätet gäller det att vara förberedd på sökningar via mobilen. Förväntningen är att all typ av information ska vara tillgänglig även via mobila enheter.
– Konsumenterna är pålästa och har höga förväntningar. Sökmotorerna står i centrum inför ett köp. Vikten av att vara sökbar understryks av att användarna väljer andra företag och varumärken om de inte hittar den information de förväntar sig. I Sverige svarar 47 procent att de söker efter ett annat företag eller varumärke om de inte hittar vad de söker, skriver Eniro i ett pressmeddelande.

Konsumenterna förväntar sig idag detaljerad information som pris, produktbilder och erbjudanden. Och hittar de inte vad de söker styr de lätt skutan mot ett annat företag.

Källa: Press
Bild: Eniro

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta