Annons

Allt fler sajter kampanjar för ett klipp på nätet

Allt fler sajter kampanjar för ett klipp på nätet

2014-11-28 11:36

Black Friday är igång och det är inte bara handlare, on- och offline, som vill locka kunderna till att göra en bra deal. Rabatt- och kampanjsajter vill också ha sin bit av kakan. Något som vissa e-handlare är positiva till, andra inte. Hur det än är blir de allt fler.

Rabatt- och kampanjsajterna på nätet ökar i antal. Förutom att själva göra sig en hacka hoppas man hjälpa kunderna med att göra en bra affär. En av dessa är Rabble som efter fyra år som renodlad mobiltjänst, nu tar steget från mobiltelefonen och in i datorn.

I samband med Black Friday lanserar Rabble Rabattkoder Online, en användardriven sajt som ska samla alla typer av rabattkoder från nätets mest populära nätbutiker. Tanken är att på sikt vända dagens sökbeteende, där konsumenter i stor utsträckning googlar sig till rabatter vid köp, till att istället fungera som inspirationskälla som leder till köp.

Målet är att bli Skandinaviens största samlingsplats för rabattkoder, erbjudanden och kampanjer på nätet.

– Årets julhandel sker i stor utsträckning online, och där har Rabbles rabattkodssida ett bra utgångsläge att ta en stark position givet det förtroende vi har hos vår användarbas. Tillförlitlighet och användarvänlighet är grundstenarna i en hållbar tjänst, säger Daniel Zeitoun, VD på Rabble.

Nytt köpbeteende på nätet

Exempel på andra aktörer inom området är Rabattkod.se, Aftonbladets rabattkodssajt och Kampanjjakt.se. Den sistnämnda sajten lanserades redan 2009 och räknar i år med att omsätta 16 miljoner kronor.

– Vi såg tidigt att ett nytt köpbeteende började utvecklas på nätet och att några riktigt bra alternativ för rabattsidor inte fanns tillgängliga. De flesta sidor som fanns uppe år 2009 var hobbyprojekt där folk satt och uppdaterade kampanjer några få tillfällen i veckan. Det vi var först med var att göra rabatter till en heltidssysselsättning och lyckades få med några storbolag i satsningen, säger Daniel Sisay, delägare till Kampanjjakt.se.

Rabattkodsajter är samtidigt något som delar e-handlare i två läger. Vissa är positivt inställda, andra är det inte. Hur som helst är det inget nytt koncept.

– Papperskuponger har funnits sedan länge men har numera ersatts med digitala rabattkoder som enkelt används genom att kopiera och klistra in koden i kassan hos webbshoppen, säger Daniel Sisay.

 

Källor: Press (1, 2), Entreprenör24

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta