Annons

Allt fler svenskar använder butiker som showrooms

Allt fler svenskar använder butiker som showrooms

2013-09-30 11:27

Mer än hälften av de svenska konsumenterna använder fysiska butiker som ”showrooms”. Efter att man känt och klämt plockar man upp mobilen för att surfa runt efter ett bättre pris. Det visar en ny undersökning från marknadsföringsföretaget Tradedoubler.

58 procent av de svenska konsumenterna som besöker en fysisk klädbutik använder butiken som ett showroom för att se, testa och känna på kläderna, för att sedan plocka upp mobilen och börja surfa runt efter ett bättre pris.

46 procent använder sig av prisjämförelsesajter, rabattkoder, appar och webbsajter med dagserbjudanden för att hitta det bästa priset.

Siffrorna är hämtade från undersökningen Prestationsmarknadsföring: Trender för mode och shopping på nätet, som Fox Insights har gjort bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden.

Studien har utförts i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas totala e-handel. Med klädhandel omfattas kläder, skor och accessoarer.
– Med en enkel knapptryckning hämtar 46 procent av konsumenterna hem prisjämförelser, rabattkoder, appar och besöker webbsajter med dagserbjudanden som guidar dem till bästa priset. Varumärken som inte använder dessa kanaler och hänger med riskerar att snabbt tappa försäljning, säger Magnus Nyström, CTO, Tradedoubler.

Avståndet krymper snabbt

Idag handlar 51 procent varje månad kläder genom digitala kanaler och avståndet till dem som regelbundet handlar via fysiska butiker, 66 procent, krymper snabbt. 35 procent av svenskarna är mer benägna att handla kläder online i år jämfört med föregående år.

På senare år har prestationsbaserade marknadsföringskanaler, som till exempel prisjämförelsesajter och rabattkoder, ökat i användning. En starkt trend är att dessa kanaler används under hela köpprocessen, från inspirationsstadiet till själva köpet.
– Varumärken och butiksägare som står inför den här utmaningen behöver skaffa en närvaro i prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkra försäljning i butik. Det kan till exempel ske genom mobila rabattkoder som konsumenten kan lösa in i butiken, ett grepp som 44 procent av konsumenterna alltid använder sig av, säger Magnus Nyström.
Enligt Tradedoubler använder sig även 73 procent av konsumenterna av bloggar, modesajter och andra kanaler där prestationsbaserad marknadsföring används för att hitta inspiration. Motsvarande siffra för svenska konsumenter som letar inspiration i fysiska klädbutiker är 46 procent.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kaugesaar
2013-09-30 16:51

Misstolka nu inte. Det här är alltså urvalet.

- 2500 smartphoneanvändare
- handlar online minst en gång i månaden

Ha det i åtanke när ni läser "58 procent av de svenska konsumenterna..."

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta