Annons

Allt fler svenskar handlar sitt dagliga bröd på nätet

Allt fler svenskar handlar sitt dagliga bröd på nätet

2014-07-11 10:56

Det har har tagit lite tid för svenskarna att känna sig bekväma med att göra sina matinköp på nätet, men nu väljer allt fler att handla sin mat online. Färska siffror från Svensk Digital Handel visar att försäljningen av livsmedel ökade med 33 procent under årets första kvartal.

Efter en trög start har den digitala livsmedelsförsäljningen fått fart på senare tid och under 2013 ökade försäljningen på nätet med 38 procent jämfört med föregående år. Och det ser ut att hålla i sig även under 2014.

Första kvartalet i år visar på en oerhört stark tillväxt för livsmedelsförsäljarna på nätet. Totalt ökade livsmedelsförsäljningen med 33 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar Svensk Digital Handels D-food Index, en ny men återkommande kvartalsrapport avseende livsmedelsförsäljningen på nätet.
– Infrastrukturen finns på plats nu och företagen har mognat och konsumenterna blir allt mer vana vid att handla på nätet. Vi handlar inte längre bara kläder, böcker eller elektronik utan praktiskt taget alla branscher finns representerade på nätet och växer. Detta gör det extra intressant att följa livsmedelsbranschens utveckling på nätet, vilket D-food Index kommer att göra säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Lösplock i topp

D-food Index tas fram i samarbete med HUI Research och i rapporten har man delat upp mat på nätet i två kategorier. Färdiga middagslösningar, som tidigare varit de mest populära bland konsumenterna, och Lösplock.

Här har man på senare tid sett ett tronskifte och nu är det än mer tydligt. Middagslösningar ökade under första kvartalet med 25 procent medan Lösplock ökade med hela 51 procent. Och den här ökningen tror Svensk Digital Handel kommer hålla i sig under hela 2014.
– Allt fler konsumenter får ökade möjligheter till att handla mat på nätet och i dagens tidspressade samhälle är det prioriterat med effektivitet, bekvämlighet och tidsbesparing. Detta talar även för att fler konsumenter sannolikt kommer att prova tjänsterna, säger Jonas Ogvall.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta