Annons

Allt fler svenskar köper sina julklappar på nätet

Allt fler svenskar köper sina julklappar på nätet

2014-11-10 09:32

I år planerar mer än var fjärde svensk att göra merparten av sina julklappsinköp på nätet. Det visar Svensk Handels konsumentundersökning inför årets julhandel. Hushållen säger sig också ha ambitionen att dra ner på julklapparna, men det verkar man kunna ta med en nypa salt.

När PostNord, tillsammans med SDH och HUI, släppte ut tredje kvartalets e-barometer på grönbete för ett par veckor sedan, lovade man en grön jul för landets e-handlare. Minst fyra av tio e-handelskonsumenter uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år.

Nu har  Svensk Handels gjort en konsumentundersökning som visar på liknande siffror. Enligt den planerar 28 procent av de tillfrågade att göra majoriteten av sina inköp via nätet jämfört med 18 procent 2013.
– Vi ser ett snabbt skifte där allt fler väljer att handla julklappar på nätet, vilket går i linje med att många vill vara ute i god tid och slippa stress och julhysteri, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Släkten är inte värst

Svenska konsumenter anger, precis som 2013, att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt. Det som värderas högst i jul är umgänget med familj och vänner. Nära hälften, 48 procent anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning, vilket är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning.

Endast två procent svarar att julklappar är det viktigaste men med facit i hand vet vi att julförsäljningen 2013, precis som de flesta år, slog försäljningsrekord. Att hushållen har som ambition att minska sina inköp behöver alltså inte innebära att de faktiskt gör det.
– En förklaring kan vara att fler väljer att köpa färre men dyrare julklappar eller fokuserar mer på upplevelser och exklusivare mat än på mängden paket under granen, säger Lisa Burden.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta