Annons

Allt fler svenskar köper sina julklappar på nätet

Allt fler svenskar köper sina julklappar på nätet

2014-11-10 09:32

I år planerar mer än var fjärde svensk att göra merparten av sina julklappsinköp på nätet. Det visar Svensk Handels konsumentundersökning inför årets julhandel. Hushållen säger sig också ha ambitionen att dra ner på julklapparna, men det verkar man kunna ta med en nypa salt.

När PostNord, tillsammans med SDH och HUI, släppte ut tredje kvartalets e-barometer på grönbete för ett par veckor sedan, lovade man en grön jul för landets e-handlare. Minst fyra av tio e-handelskonsumenter uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år.

Nu har  Svensk Handels gjort en konsumentundersökning som visar på liknande siffror. Enligt den planerar 28 procent av de tillfrågade att göra majoriteten av sina inköp via nätet jämfört med 18 procent 2013.
– Vi ser ett snabbt skifte där allt fler väljer att handla julklappar på nätet, vilket går i linje med att många vill vara ute i god tid och slippa stress och julhysteri, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Släkten är inte värst

Svenska konsumenter anger, precis som 2013, att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt. Det som värderas högst i jul är umgänget med familj och vänner. Nära hälften, 48 procent anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning, vilket är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning.

Endast två procent svarar att julklappar är det viktigaste men med facit i hand vet vi att julförsäljningen 2013, precis som de flesta år, slog försäljningsrekord. Att hushållen har som ambition att minska sina inköp behöver alltså inte innebära att de faktiskt gör det.
– En förklaring kan vara att fler väljer att köpa färre men dyrare julklappar eller fokuserar mer på upplevelser och exklusivare mat än på mängden paket under granen, säger Lisa Burden.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta