Annons

Allt fler väljer att köpa sina leksaker på nätet

Allt fler väljer att köpa sina leksaker på nätet

2014-01-28 10:09

Försäljningen av leksaker tuffade på under 2013 utan några större förändringar jämfört med året innan. En stor vinnare är, kanske inte helt oväntat, näthandeln som ökade sin marknadsandel till 12,2 procent under året.

Branschorganisationen Leksaksbranschen publicerar varje år resultatet av mätningar gjorda av undersökningsföretaget Gfk. I år kan man konstaterar att det inte skett några sensationella förändringar, utan snarare en fortsättning på de trender man började se för ett par år sedan.
– Försäljningen av klassiska leksaker uppgick till 3,8 miljarder 2013, en marginell tillbakagång. Det är inga större förändringar i antal hushåll som handlar. Däremot handlar de färre gånger och färre produkter per tillfälle. Snittpriset är högre vilket tyder på att hushållen satsat på leksaker av högre kvalité, säger Etel Keil Björk på Gfk.

Fortsätter plocka andelar

Redan förra året kunde vi se hur leksaksförsäljningen på nätet tog allt större plats. Och inte helt oväntat fortsätter fjolårets vinnare att ta försäljning från leksaksfackhandeln och dagligvaruhandeln som tappar andelar.

Under 2013 ökade e-handelns marknadsandel till 12,2 procent från 8,1 procent året innan. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi på senare år sett allt fler renodlade nätaktörer som Lekmer, Jollyroom och Stor&Liten poppa upp. Det samtidigt som många fysiska butiker insett näthandelns fördelar.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta