Annons

Allt fler väljer att köpa sina leksaker på nätet

Allt fler väljer att köpa sina leksaker på nätet

2014-01-28 10:09

Försäljningen av leksaker tuffade på under 2013 utan några större förändringar jämfört med året innan. En stor vinnare är, kanske inte helt oväntat, näthandeln som ökade sin marknadsandel till 12,2 procent under året.

Branschorganisationen Leksaksbranschen publicerar varje år resultatet av mätningar gjorda av undersökningsföretaget Gfk. I år kan man konstaterar att det inte skett några sensationella förändringar, utan snarare en fortsättning på de trender man började se för ett par år sedan.
– Försäljningen av klassiska leksaker uppgick till 3,8 miljarder 2013, en marginell tillbakagång. Det är inga större förändringar i antal hushåll som handlar. Däremot handlar de färre gånger och färre produkter per tillfälle. Snittpriset är högre vilket tyder på att hushållen satsat på leksaker av högre kvalité, säger Etel Keil Björk på Gfk.

Fortsätter plocka andelar

Redan förra året kunde vi se hur leksaksförsäljningen på nätet tog allt större plats. Och inte helt oväntat fortsätter fjolårets vinnare att ta försäljning från leksaksfackhandeln och dagligvaruhandeln som tappar andelar.

Under 2013 ökade e-handelns marknadsandel till 12,2 procent från 8,1 procent året innan. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi på senare år sett allt fler renodlade nätaktörer som Lekmer, Jollyroom och Stor&Liten poppa upp. Det samtidigt som många fysiska butiker insett näthandelns fördelar.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta