Annons

Allt fler vill handla second hand-mode på nätet Mode är hett på Tradera

Allt fler vill handla second hand-mode på nätet

2016-09-09 09:14

Antalet auktioner med damkläder på Tradera har ökat med nästan en femtedel jämfört med förra året.

Att det går bra för många modeföretag på nätet är ingen hemlighet, men svenskarna är inte bara intresserade av att handla nytt när de ger sig ut efter kläder och accessoarer. På Tradera har antalet upplagda auktioner inom damkläder ökat med 18 procent jämfört med ett år sedan. Auktionerna inom damskor och barnkläder har haft en liknande utveckling.

- Vi har gjort en medveten satsning på modesegmentet under året, till exempel har vi etablerat Tradera Trend i samarbete med Make It Last och auktionerat ut Greta Grams kollektion direkt från visningen under modeveckan. Samtidigt är trenden tydlig – svenskarnas intresse för att köpa och sälja begagnat ökar stadigt, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

"Second hand som komplement"

Odd Molly, H&M och Ralph Lauren är några av de märken som förekommer allra oftast på Tradera. Begagnatsajten får stöd av Swedish Fashion Council när det kommer till uppgifterna om att allt fler vill handla kläder och accessoarer som använts tidigare.

Annons
Annons
- Svenskarna är idag mer medvetna om att kvalitetskläder har ett värde på andrahandsmarknaden. Vi köper alltmer bra kvalitetsgrejer som håller länge och man handlar alltmer second hand som komplement, säger Elin Frendberg, VD för Swedish Fashion Council.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta