Annons

Alva har nått första miljonen - öppnar popup i Göteborg Alvas grundare Johanna Lindberg och Alexander Hars

Alva har nått första miljonen - öppnar popup i Göteborg

2018-11-30 14:45

Alexander Hars och hans gäng har fått tusen personer att byta lakan.

Med ambitionen att skaka om textilbranschen och i samma veva bygga något att lämna efter sig till barnen, tog e-handelsprofilen Alexanders Hars tillsammans med sambon Johanna Lindberg fram det nya varumärket Alva.

LÄS ÄVEN: Let's Deal-grundaren tillbaka - lanserar ny e-handel

Alva skulle erbjuda ekologiska och Fairtrade-certifierade sängkläder som skulle säljas i den för ändamålet nyöppnade e-handeln Alvalinen.se. Försäljningen kom igång i slutet av sommaren och nu meddelar företaget att det har nått en viktig milstolpe, nämligen en miljon kronor i försäljning.

Har köpt in 61 ton bomull

Gänget bakom Alva lyfter gärna fram att det innebär att bolaget hittills har köpt in 61 ton ekologisk och Fairtrade-certifierad bomull direkt från bönderna.

Annons
Annons
- Vilka val vi gör som konsument har en stor påverkan på människorna bakom produkten. Vi är oerhört tacksamma över att så många har gjort ett hållbart val. När produkter är för billiga så är det någon som lider längre bak i kedjan, säger Alvas vd Alexander Hars i ett pressmeddelande.

De bönder i Indien som Alva samarbetar med, ska tack vare försäljningen hittills ha fått tiotusentals kronor i olika bidrag. Pengarna ska bland annat gå till att böndernas barn får en utbildning.

- Vi vill att människorna som skapar produkterna ska ha en trygg och rättvis tillvaro. Det kostar mer, men för oss är det självklart, fortsätter Alexander Hars.

Öppnar butiken i dag

Bakom omsättningen på en miljon kronor hittills står cirka tusen kunder. Nu gör företaget en ny satsning för att få fler personer att hitta till varumärket. Det handlar om en popup-butik i Victoriapassagen i Göteborg, där förbipasserande personer ska kunna få en uppfattning av hur Alvas sängkläder känns i verkligheten.

Den tillfälliga butiken slår upp porten i dag och kommer att hålla öppet under hela december.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta