Alva har nått första miljonen – öppnar popup i Göteborg

Alexander Hars och hans gäng har fått tusen personer att byta lakan.

Med ambitionen att skaka om textilbranschen och i samma veva bygga något att lämna efter sig till barnen, tog e-handelsprofilen Alexanders Hars tillsammans med sambon Johanna Lindberg fram det nya varumärket Alva.

LÄS ÄVEN: Let's Deal-grundaren tillbaka - lanserar ny e-handel

Annons

Alva skulle erbjuda ekologiska och Fairtrade-certifierade sängkläder som skulle säljas i den för ändamålet nyöppnade e-handeln Alvalinen.se. Försäljningen kom igång i slutet av sommaren och nu meddelar företaget att det har nått en viktig milstolpe, nämligen en miljon kronor i försäljning.

Har köpt in 61 ton bomull

Gänget bakom Alva lyfter gärna fram att det innebär att bolaget hittills har köpt in 61 ton ekologisk och Fairtrade-certifierad bomull direkt från bönderna.

- Vilka val vi gör som konsument har en stor påverkan på människorna bakom produkten. Vi är oerhört tacksamma över att så många har gjort ett hållbart val. När produkter är för billiga så är det någon som lider längre bak i kedjan, säger Alvas vd Alexander Hars i ett pressmeddelande.

De bönder i Indien som Alva samarbetar med, ska tack vare försäljningen hittills ha fått tiotusentals kronor i olika bidrag. Pengarna ska bland annat gå till att böndernas barn får en utbildning.

- Vi vill att människorna som skapar produkterna ska ha en trygg och rättvis tillvaro. Det kostar mer, men för oss är det självklart, fortsätter Alexander Hars.

Öppnar butiken i dag

Bakom omsättningen på en miljon kronor hittills står cirka tusen kunder. Nu gör företaget en ny satsning för att få fler personer att hitta till varumärket. Det handlar om en popup-butik i Victoriapassagen i Göteborg, där förbipasserande personer ska kunna få en uppfattning av hur Alvas sängkläder känns i verkligheten.

Den tillfälliga butiken slår upp porten i dag och kommer att hålla öppet under hela december.

Annons
Annons