Annons

Prime Now nu i 45 städer - VD:n berättar om utmaningarna Stephenie Landry, Vice President för Amazon Prime Now

Prime Now nu i 45 städer - VD:n berättar om utmaningarna

2017-03-20 11:10

Konsumenterna förväntar sig allt snabbare leveranser enligt Stephanie Landry, som är Amazons VD för tjänsten Prime Now.

För inte så värst länge sedan kunde konsumenterna tänka sig att vänta en vecka för att få en bok, och då sågs två dagar som en snabb leverans. Nu är två dagar snarare standard och många konsumenter är villiga att betala för att få sin vara snabbare än så. Det menar Stephenie Landry, som är den högsta chefen för Amazons tjänst Prime Now. Med Prime Now kan kunderna få sin beställning inom två timmar, och i vissa fall inom en timme.

Sedan Prime Now lanserades för lite mer än två år sedan har tjänsten hunnit expandera till totalt 45 städer i sju länder. Och om det var komplicerat att införa den, på många sätt ganska extrema tjänsten, på nya platser i början, har det i dag blivit betydligt enklare, berättar Stephenie Landry när hon besöker Shoptalk i Las Vegas.

- Det beror förstås bland annat på att Amazon har en så stor kundbas, förklarar hon.

Konsumenter som använder sig av Prime Now får betala en viss summa för leveransen men Stephenie Landry menar att det är något som det finns förståelse för. Inte minst i USA där människor enligt henne länge har varit vana vid att ge chaufförer dricks.

"Inte lätt att göra det billigt"

Men att leverera varor någon timme efter beställning innebär förstås kostnader även för Amazon.

Annons
Annons
- Det här är inte lätt att göra och det är inte lätt att göra det billigt, men jag tar när som helst hellre ett kostnadsproblem än ett problem som handlar om att vi inte uppskattas av kunderna. Det är betydligt svårare att rätta till och vi vill ju erbjuda en produkt som tilltalar kunderna, säger Stephenie Landry.

Utöver att expandera till fler städer bygger Prime Now för närvarande ut sin tjänst i samarbete med bland annat matbutiker och apotek.

- De säljer sådant som kunderna gärna vill ha direkt.

Stephenie Landry avslutar sitt framförande på Shoptalk med att sia om framtidens e-handel. Hon ser framför sig att röststyrda e-handelsbeställningar kommer att bli betydligt vanligare framöver.

- Jag tror att de som är barn i dag kommer att ha ett helt annat sätt att använda datorer på än vad vi har i dag, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta