Amazon: Vi ska förstöra den australiensiska detaljhandeln

Nästa år gör den amerikanska e-handlaren en storsatsning i Australien med en lokal plattform, ett flertal distributionscentraler och fysiska butiker.

I september 2017 är det dags för Amazon att på allvar ge sig in på den australiensiska marknaden. Något man ska göra genom en lokal e-handelsplattform där företaget kommer att erbjuda det mesta från böcker och mode till färska livsmedel.

E-handelsjätten kommer även att öppna distributionscentraler i landets olika delstater för att snabbt kunna nå sina kunder. Men det är inte allt. Enligt Mashable kommer Amazon, precis som hemma i USA, att öppna fysiska butiker runt om i landet.

Annons

Lanseringen var först planerad till mars 2017 men enligt Justin Braitling, investeringsdirektör på Watermark Funds Management, valde Amazon att skjuta på datumet.

– De har beslutat att de vill rulla ut hela satsningen på en och samma gång, både färskvaror och sin traditionella e-handelsverksamhet. Något som gjort att det dröjer ytterligare sex månader, säger Justin Braitling.

30 procents lägre priser

Att Amazon, som gjort liknande etableringar i tio regioner utanför USA, nu ger sig in i Australien kan kan bli ett hårt slag för landets fysiska detaljhandlare. Och e-handelsjätten verkar ha storslagna planer för sin satsning.

Braitling berättar att han pratat med en Amazon-anställd som sagt att "vi ska förstöra den australiensiska detaljhandeln”. Precis som i tidigare fall kommer det bland annat att ske med hjälp av en aggressiv prissättning.

Företaget planerar att prissätta sina produkter 30 procent lägre än sina australiensiska konkurrenter. Och kombinationen av ett gigantiskt utbud och låga priser är något som Justin Braitling tror kommer att ge landets traditionella detaljhandlare rejäl huvudvärk under de kommande åren.

Annons