Amazon är Indiens mest välbesökta E-handlare

E-handelsjätten har gått om landets inhemska aktörer och var under maj månad den mest välbesökta e-handelssajten sett till unika månatliga besökare.

Amazon satsar för fullt i Indien. Nyligen öppnade e-handelsjätten en 26 000 kvadratmeter stor distributionscentral i Kothur i delstaten Telangana, man satsar också på snabba lokala leveranser. Något som verkar ge resultat.

Amazon indiska sajt har nämligen gått ikapp Flipkart och förbi Snapdeal i termer av unika månatliga besökare, två av Indiens absolut största e-handelssajter.

Annons

Enligt siffror från comScore hade Amazon under maj månad 23,6 miljoner unika besökare. Snapdeal mäktade under samma period med 23,5 miljoner medan Flipkart hade 17,9 miljoner unika besökare.

Återkommande kunder viktigare

Jämfört med maj månad 2014 har antalet unika besökare till Amazon ökat med hela 142 procent. Att jämföra med Snapdeal och Flipkart som ökat med 90 respektive 80 procent det senaste året.

Intressant med de siffrorna är att Flipkart var den mest välbesökta sajten av de tre med 13 miljoner unika besökare i maj 2014. Amazon och Snapdeal har alltså båda gått förbi men unika besökare är inte allt inom e-handeln.

– Även om unika besökare är ett mått som visar det växande intresset för en e-handel, är återkommande kunder ett bättre sätt att mäta en onlineförsäljares resultat, säger Arvind Singhal, styrelseordförande i Technopak, ett konsultbolag specialiserat på detaljhandeln.

 

Källa: Times of India

Annons