Amazon är på väg att eliminera listpriserna i USA

Det är inte riskfritt att använda listpriser längre och nätjätten har redan börjat genomföra stora förändringar.

En drös av stämningar pågår och har avslutats till konsumenternas fördel i USA. Konsumenterna är trötta på erbjudanden och reor som baseras på listpriser. Till exempel erbjudanden som "80 procent nedsatt ifrån listpriset". I verkligheten så säljs aldrig någonting till listpriser längre förutom kanske på produkttillverkarens egen sajt, men där handlar inte konsumenterna heller.

Detta användande av listpriser för att visa på en stor nedsättning i pris för att locka till köp har nu lett till flera stämningar i USA och kunderna verkar oftast vara på den vinnande sidan av eventuella uppgörelser. Listpriser som lockbete börjar alltså bli riskabelt att använda sig av.

Annons

I dag publicerade New York Times en lång artikel med flera experter som uttalar sig om Amazons försök att i tysthet eliminera listpriser på sajten.

Jämförelser försvinner helt

Enligt flera olika mätningar av produkter och produkgrupper så finner man allt mer att Amazon helt enklet tagit bort listpriserna som jämförelse med det aktuella priset. I vissa fall har man ingen jämförelse alls kvar och i andra fall har man valt att jämföra med ett tidigare pris som faktiskt funnits hos Amazon.

Tidningen har flera exempel på produkter som tidigare använt sig av listpriser men nu står utan. Utöver flera experter, som själva rapporterar om egna undersökningar där listpriser den senaste tiden försvunnit på nästan alla produkter man mätt, så har tidningen själv följt 47 hushållsprodukter. Alla dessa produkter använde tidigare listpriser men nu i helgen hade 39 blivit av med jämförelsen.

Handlare blir ofrivilligt av med listpriser

Att Amazon nu försöker få bort listpriserna har även skakat om e-handlare på deras marknadsplats. Listpriser har förstås varit ett effektivt verktyg även för dem men nu drar Amazon åt svångremmen.

- På mina varor är det nu endast det aktuella priset som visas. De brukade visa listpriserna och om jag hade produkten på rea visade det också priset innan försäljningen med en linje genom det. Varför visar Amazon inte dessa priser längre? skriver en handlare i Amazons forum.

Handlaren, som utöver listpriser förlorat hela prisjämförelsen, konstaterar dock att han är fullt medveten om syftet.

- Jag är väl medveten om att det är falskt men det är en välkänd marknadsföringtaktik, säger han och fortsätter, poängen är att mina produkter faktiskt är nedsatta men varken originalpriset eller listpriserna visas.

Amazon testar sig fram

Amazon är alltså på väg att ta bort listpriserna både hos handlare på marknadsplatsen och på sina egna produkter. Enligt analytiker tar man det dock sakta och man lär, som alltid, testa alla möjliga effekter av ändringarna.

Annons

E-handelsjätten verkar dock enligt de ändringar som man sett hittills kunna eliminera listpriserna utan att ta en för stor smäll på sista raden.

- De försöker räkna ut vilka produktkategorier där kunder är så pass bundna till Amazonas ekosystem att listpriserna inte längre är nödvändiga, säger Larry Compeau, professor för konsumentstudier på Clarkson University.

Annons