Amazon blir sociala och lanserar personliga sidor

Lagom till julhandeln släpper Amazon ett antal nya tjänster som ska hjälpa företag att sälja sina varor på deras marknadsplats. Med Amazon Pages kan företag skapa sina egna sidor med en egen personlig adress. Samtidigt lanserar man också Amazon Posts som ska hjälpa företag att marknadsföra sig på Amazon och Facebook.

Med Amazon Pages kan företag nu skapa mer personliga sidor att sälja sina produkter på. Men Amazon hoppas också på att locka till sig varumärken och företag som är på jakt att kunna sälja på nätet utan att ha en egen fristående e-handel.

Amazon Pages är gratis och låter varumärken, företag, och enskilda individer skapa sin egen ”microsajt” på Amazon. Det ska finnas tre färdiga layoutmallar att välja mellan och man får också en personlig URL-adress, till exempel www.Amazon.com/KallekulasEhandel.

Annons
Annons

Tanken är så klart att skapa en mer välkomnande miljö som ökar företagens försäljning. Designen på sidorna ska vara mer dynamisk än vad som varit tillgängligt hittills med möjlighet för fler och större bilder.

Det ska också finnas olika widgets för att lättare kunna marknadsföra sig och länkar för sociala medier. Något som samspelar med deras andra nya tjänst, Amazon Posts.

En tjänst för att kontrollera dem alla

En tjänst som är ett försök att flörta med social marknadsföring. De som skapar sin egen sida kan använda sig av Amazon Posts för att uppdatera sin sida med nya meddelanden som även publiceras på Facebook om användaren önskar.

Det verkar som att det även snart kommer att fungera tillsammans med Twitter, men hur det är med sajter som till exempel Pinterest vet vi ännu inte.

Och för att hålla koll på hur pass hur pass bra allt fungerar, så lanserar man samtidigt också Amazon Analytics. Där kan företag via en instrumentpanel se hur väl deras sidor och sociala inlägg fungerar tillsammans, i form av bland annat antal visningar och konvertering.

Precis som Amazon Pages och Amazon Posts så ska Amason Analytics vara gratis att använda sig av.

Annons
Annons

 

Källor: TechCrunch, Econsultancy

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!