Amazon experimenterar med en ny design

Amazon har jobbat på en ny design sedan i somras, nu ser det ut som att man börjat testa den i något skarpare läge. E-handelsjätten ska under de senaste dagarna börjat smyga ut den efter att ha låtit ett antal utvalda användare testa den lite närmare.

Amazon har testat en ny design sedan flera månader tillbaka. Nu har man avtäckt den för en utvald skara användare. Delar av vår redaktion fick även upp den nya designen som ni kan se ovan.

Förändringar som synts så här långt är inte något revolutionerande, men det som många märker först är den svarta menyraden längst upp på sidan. Något som ger Amazons tämligen vita sajt lite välbehövlig kontrast.

Annons

Man har även lagt till en dropdown-meny som tar besökare direkt till Amazons Fire och Kindle-produkter. Något som troligtvis ska hjälpa e-handelsjätten att sälja ännu fler av sina egna varumärken.

En dramatisk inverkan

Amazon ska också ha lyckats få plats med mer innehåll på sajten. Annars är det mesta samma gamla Amazon, ända ner till produktsidor som enligt rykten förblir oförändrade.

Hur omfattande testet är i dagsläget är fortfarande oklart men tydligen ska Amazon fortsätta visa den äldre varianten på vissa operativsystem och webbläsare. Något som inte är så konstigt då man har stora mängder med besökare varje dag, och även de minsta förändringarna kan ha en dramatisk inverkan på huruvida de handlar eller inte.

Den nya designen kan ses som en liten uppfräschning, och är inte i närheten av den uppdatering man gjorde 2012. Då man bland annat gjorde sajten mer användarvänlig för besökare med smartphones och surfplattor.

 

Källa: The Verge

Annons
Annons