Annons

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

2012-03-16 13:31

E-handelsjätten Amazon har inlett ett experiment med betalning vid dörren. Det är tillsammans med den italienska posten som Amazon.it ska låta kunder betala med kort vid hemleverans. Under testfasen är det 6500 postkontor som kommer att erbjuda tjänsten. Detta sägs kunna bli en ny intäktskälla för posten då brevvolymerna minskar.

Till en början skall det vara gratis att välja detta leverans och betalsätt men om tjänsten fortsätter, nästa år, kommer det att finnas en avgift. Om kunderna tar till sig denna betalmetod kommer den att rullas ut till alla 15000 postkontor i Italien.

– E-handeln blomstrar och samarbetet med Amazon öppnar nya kapitel för postgången, säger vd för Poste Italiane, Massimo Sarmi och fortsätter, kunderna kan ta emot, betala och hämta varorna köpta på nätet utan köer i kassorna, och även vänta eller arbeta hemma om så önskas. Kunderna kommer att ha möjlighet att välja när de betalar och det kommer att vara vårt ansvar att returnera försändelsen om kund är missnöjd.

Amazon har inte exklusivitet på de "elektroniska brevbärarna" utan fler samarbeten planeras. Den italienska posten har alltså insett att det är dags att flörta med e-handlarna. Om detta är något som kunderna kommer att vilja använda vet vi ännu inte. Vi går dock mot bättre kundservice och leverans vid dörren är förmodligen framtiden. Betalning vid leverans borde även öka konverteringen i kassan. Frågan är om kunderna vill betala på detta sätt.

Ett intressant experiment är det i alla fall och det ska bli spännande att se utfallet. Vi gissar att Posten Meddelande, som ser sina brevvolymer falla, just nu skissar på en kärleksförklaring till e-handlarna. De har redan smugit in Skicka Lätt under nosen på Posten Logistik. Vi undrar vad nästa present kan vara.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Per Nilsson
2012-03-16 14:03

Om de inte ens kan leverera ett rekommenderat brev ifrån Sverige hur sjutton ska de lyckas med att leverera OCH ta betalt?!

Amazon kanske skulle prova sin idé i ett annat land först. :-)

Jimmy Öström
2012-03-16 14:27

Alltså jag fattar inte folk som handlar på Amazon, det kan bara bero på pris och inget annat.

Vilken skitsida, dom må ha sina tusen tester dom har men deras sida är bara SÅ DÅLIG.

Sen anser jag att man känner sig lurad av deras "handla för 25 pund och få gratis frakt". För det fösta måste man klicka i en ruta för att få detta 8det är ikryssat för frakt annars) och sen kan produkterna skickas från olika handlare och inte bara Amazon, inget fel i detta. Men här får man betala frakt och det framgår INTE tydligt.

Sen när dom skickar grejerna så kommer det inte med någon packsedel eller annat om man får mer än en leverans.

Nix, sämsta skit jag varit med om.

Dom må omsätta hur mycket som helst, me med min erfarenhet av köp hos dom lär dom kunna öka ett par tusen procent utan problem. Kanske mindre tester och mer verklighet???????

Annons
Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Discovery Networks löser in en gammal reklamdeal och får för det en liten ägarandel i modesajten.

Annons
Annons
Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Med uppköpet hoppas den tyska logistikjätten stärka sitt grepp om den europeiska leveransmarknaden.

Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Jetshops grundare och Wellstreet är involverade i Suavoo som ska koppla ihop konsumenter med frilansande stylister och frisörer.

Nikes e-handel upp 49 procent det senaste kvartalet

Sportjättens växande e-handel har bidragit till att även butiksförsäljningen går upp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Byggmax hämtar sin nya VD från klädhandeln

Byggmax hämtar sin nya VD från klädhandeln

Mattias Ankarberg, med en bakgrund från modeföretaget H&M, blir ny VD för Byggmax Group.

Kvinnor bäst på att shoppa i mobilen

Nya siffror: Kvinnor bäst på att shoppa i mobilen

Männen håller fast vid desktopen medan kvinnorna tar till sig ny teknologi, enligt en ny brittisk undersökning.

Enferno stärker sitt nätverk med digital partner

E-handelsbolaget bygger ut sitt partnernätverk genom ett samarbete med den digitala byrån NetRelations.

Annons
Annons
E-handeln med kvalitetsfiltar där exporten står för 99%

E-handeln med kvalitetsfiltar där exporten står för 99%

Den danska designsajten Fabgoose.com ger kunderna tillgång till hela sortimentet.

Walmart planerar köpa andel i Indiens största <nobr>e-handel</nobr>

Walmart planerar köpa andel i Indiens största e-handel

Detaljhandlaren försöker desperat stävja Amazons e-handelsexpansion.

Sverige i Europa-toppen när det gäller mobila betalningar

En klar majoritet av svenskarna vill betala för nätköpen med sin smartphone.

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Miljardförsäljningen är nu färdig och e-handelsplattformen byter namn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem