Annons

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

2012-03-16 13:31

E-handelsjätten Amazon har inlett ett experiment med betalning vid dörren. Det är tillsammans med den italienska posten som Amazon.it ska låta kunder betala med kort vid hemleverans. Under testfasen är det 6500 postkontor som kommer att erbjuda tjänsten. Detta sägs kunna bli en ny intäktskälla för posten då brevvolymerna minskar.

Till en början skall det vara gratis att välja detta leverans och betalsätt men om tjänsten fortsätter, nästa år, kommer det att finnas en avgift. Om kunderna tar till sig denna betalmetod kommer den att rullas ut till alla 15000 postkontor i Italien.

– E-handeln blomstrar och samarbetet med Amazon öppnar nya kapitel för postgången, säger vd för Poste Italiane, Massimo Sarmi och fortsätter, kunderna kan ta emot, betala och hämta varorna köpta på nätet utan köer i kassorna, och även vänta eller arbeta hemma om så önskas. Kunderna kommer att ha möjlighet att välja när de betalar och det kommer att vara vårt ansvar att returnera försändelsen om kund är missnöjd.

Amazon har inte exklusivitet på de "elektroniska brevbärarna" utan fler samarbeten planeras. Den italienska posten har alltså insett att det är dags att flörta med e-handlarna. Om detta är något som kunderna kommer att vilja använda vet vi ännu inte. Vi går dock mot bättre kundservice och leverans vid dörren är förmodligen framtiden. Betalning vid leverans borde även öka konverteringen i kassan. Frågan är om kunderna vill betala på detta sätt.

Ett intressant experiment är det i alla fall och det ska bli spännande att se utfallet. Vi gissar att Posten Meddelande, som ser sina brevvolymer falla, just nu skissar på en kärleksförklaring till e-handlarna. De har redan smugit in Skicka Lätt under nosen på Posten Logistik. Vi undrar vad nästa present kan vara.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Per Nilsson
2012-03-16 14:03

Om de inte ens kan leverera ett rekommenderat brev ifrån Sverige hur sjutton ska de lyckas med att leverera OCH ta betalt?!

Amazon kanske skulle prova sin idé i ett annat land först. :-)

Jimmy Öström
2012-03-16 14:27

Alltså jag fattar inte folk som handlar på Amazon, det kan bara bero på pris och inget annat.

Vilken skitsida, dom må ha sina tusen tester dom har men deras sida är bara SÅ DÅLIG.

Sen anser jag att man känner sig lurad av deras "handla för 25 pund och få gratis frakt". För det fösta måste man klicka i en ruta för att få detta 8det är ikryssat för frakt annars) och sen kan produkterna skickas från olika handlare och inte bara Amazon, inget fel i detta. Men här får man betala frakt och det framgår INTE tydligt.

Sen när dom skickar grejerna så kommer det inte med någon packsedel eller annat om man får mer än en leverans.

Nix, sämsta skit jag varit med om.

Dom må omsätta hur mycket som helst, me med min erfarenhet av köp hos dom lär dom kunna öka ett par tusen procent utan problem. Kanske mindre tester och mer verklighet???????

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.