Annons

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

2012-03-16 13:31

E-handelsjätten Amazon har inlett ett experiment med betalning vid dörren. Det är tillsammans med den italienska posten som Amazon.it ska låta kunder betala med kort vid hemleverans. Under testfasen är det 6500 postkontor som kommer att erbjuda tjänsten. Detta sägs kunna bli en ny intäktskälla för posten då brevvolymerna minskar.

Till en början skall det vara gratis att välja detta leverans och betalsätt men om tjänsten fortsätter, nästa år, kommer det att finnas en avgift. Om kunderna tar till sig denna betalmetod kommer den att rullas ut till alla 15000 postkontor i Italien.

– E-handeln blomstrar och samarbetet med Amazon öppnar nya kapitel för postgången, säger vd för Poste Italiane, Massimo Sarmi och fortsätter, kunderna kan ta emot, betala och hämta varorna köpta på nätet utan köer i kassorna, och även vänta eller arbeta hemma om så önskas. Kunderna kommer att ha möjlighet att välja när de betalar och det kommer att vara vårt ansvar att returnera försändelsen om kund är missnöjd.

Amazon har inte exklusivitet på de "elektroniska brevbärarna" utan fler samarbeten planeras. Den italienska posten har alltså insett att det är dags att flörta med e-handlarna. Om detta är något som kunderna kommer att vilja använda vet vi ännu inte. Vi går dock mot bättre kundservice och leverans vid dörren är förmodligen framtiden. Betalning vid leverans borde även öka konverteringen i kassan. Frågan är om kunderna vill betala på detta sätt.

Ett intressant experiment är det i alla fall och det ska bli spännande att se utfallet. Vi gissar att Posten Meddelande, som ser sina brevvolymer falla, just nu skissar på en kärleksförklaring till e-handlarna. De har redan smugit in Skicka Lätt under nosen på Posten Logistik. Vi undrar vad nästa present kan vara.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Per Nilsson
2012-03-16 14:03

Om de inte ens kan leverera ett rekommenderat brev ifrån Sverige hur sjutton ska de lyckas med att leverera OCH ta betalt?!

Amazon kanske skulle prova sin idé i ett annat land först. :-)

Jimmy Öström
2012-03-16 14:27

Alltså jag fattar inte folk som handlar på Amazon, det kan bara bero på pris och inget annat.

Vilken skitsida, dom må ha sina tusen tester dom har men deras sida är bara SÅ DÅLIG.

Sen anser jag att man känner sig lurad av deras "handla för 25 pund och få gratis frakt". För det fösta måste man klicka i en ruta för att få detta 8det är ikryssat för frakt annars) och sen kan produkterna skickas från olika handlare och inte bara Amazon, inget fel i detta. Men här får man betala frakt och det framgår INTE tydligt.

Sen när dom skickar grejerna så kommer det inte med någon packsedel eller annat om man får mer än en leverans.

Nix, sämsta skit jag varit med om.

Dom må omsätta hur mycket som helst, me med min erfarenhet av köp hos dom lär dom kunna öka ett par tusen procent utan problem. Kanske mindre tester och mer verklighet???????

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem