Annons

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

2012-03-16 13:31

E-handelsjätten Amazon har inlett ett experiment med betalning vid dörren. Det är tillsammans med den italienska posten som Amazon.it ska låta kunder betala med kort vid hemleverans. Under testfasen är det 6500 postkontor som kommer att erbjuda tjänsten. Detta sägs kunna bli en ny intäktskälla för posten då brevvolymerna minskar.

Till en början skall det vara gratis att välja detta leverans och betalsätt men om tjänsten fortsätter, nästa år, kommer det att finnas en avgift. Om kunderna tar till sig denna betalmetod kommer den att rullas ut till alla 15000 postkontor i Italien.

– E-handeln blomstrar och samarbetet med Amazon öppnar nya kapitel för postgången, säger vd för Poste Italiane, Massimo Sarmi och fortsätter, kunderna kan ta emot, betala och hämta varorna köpta på nätet utan köer i kassorna, och även vänta eller arbeta hemma om så önskas. Kunderna kommer att ha möjlighet att välja när de betalar och det kommer att vara vårt ansvar att returnera försändelsen om kund är missnöjd.

Amazon har inte exklusivitet på de "elektroniska brevbärarna" utan fler samarbeten planeras. Den italienska posten har alltså insett att det är dags att flörta med e-handlarna. Om detta är något som kunderna kommer att vilja använda vet vi ännu inte. Vi går dock mot bättre kundservice och leverans vid dörren är förmodligen framtiden. Betalning vid leverans borde även öka konverteringen i kassan. Frågan är om kunderna vill betala på detta sätt.

Ett intressant experiment är det i alla fall och det ska bli spännande att se utfallet. Vi gissar att Posten Meddelande, som ser sina brevvolymer falla, just nu skissar på en kärleksförklaring till e-handlarna. De har redan smugit in Skicka Lätt under nosen på Posten Logistik. Vi undrar vad nästa present kan vara.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Per Nilsson
2012-03-16 14:03

Om de inte ens kan leverera ett rekommenderat brev ifrån Sverige hur sjutton ska de lyckas med att leverera OCH ta betalt?!

Amazon kanske skulle prova sin idé i ett annat land först. :-)

Jimmy Öström
2012-03-16 14:27

Alltså jag fattar inte folk som handlar på Amazon, det kan bara bero på pris och inget annat.

Vilken skitsida, dom må ha sina tusen tester dom har men deras sida är bara SÅ DÅLIG.

Sen anser jag att man känner sig lurad av deras "handla för 25 pund och få gratis frakt". För det fösta måste man klicka i en ruta för att få detta 8det är ikryssat för frakt annars) och sen kan produkterna skickas från olika handlare och inte bara Amazon, inget fel i detta. Men här får man betala frakt och det framgår INTE tydligt.

Sen när dom skickar grejerna så kommer det inte med någon packsedel eller annat om man får mer än en leverans.

Nix, sämsta skit jag varit med om.

Dom må omsätta hur mycket som helst, me med min erfarenhet av köp hos dom lär dom kunna öka ett par tusen procent utan problem. Kanske mindre tester och mer verklighet???????

Annons

Större sortiment när Pålyset.se flyttar till ett bättre läge

E-handlaren lämnar sin lilla butik i Boden för ny större lokal i ett köpcentrum.

Annons
Annons

Overstocks VD gör comeback efter sjukskrivningen

Patrick Byrne uppger att han är helt frisk för första gången på 31 år.

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba slåss med bland andra Ebay om att få lägga vantarna på den polska e-handelsjätten Allegro.

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Ska sälja olivolja och för varje såld flaska ge tillbaka några kronor till bonden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Den svenska samlingsplatsen för boxprenumerationer rullar ut sitt koncept i resten av Skandinavien.

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Annons
Annons
Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem