-->
Annons

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

Amazon får elektroniska brevbärare i Italien

2012-03-16 13:31

E-handelsjätten Amazon har inlett ett experiment med betalning vid dörren. Det är tillsammans med den italienska posten som Amazon.it ska låta kunder betala med kort vid hemleverans. Under testfasen är det 6500 postkontor som kommer att erbjuda tjänsten. Detta sägs kunna bli en ny intäktskälla för posten då brevvolymerna minskar.

Till en början skall det vara gratis att välja detta leverans och betalsätt men om tjänsten fortsätter, nästa år, kommer det att finnas en avgift. Om kunderna tar till sig denna betalmetod kommer den att rullas ut till alla 15000 postkontor i Italien.

– E-handeln blomstrar och samarbetet med Amazon öppnar nya kapitel för postgången, säger vd för Poste Italiane, Massimo Sarmi och fortsätter, kunderna kan ta emot, betala och hämta varorna köpta på nätet utan köer i kassorna, och även vänta eller arbeta hemma om så önskas. Kunderna kommer att ha möjlighet att välja när de betalar och det kommer att vara vårt ansvar att returnera försändelsen om kund är missnöjd.

Amazon har inte exklusivitet på de "elektroniska brevbärarna" utan fler samarbeten planeras. Den italienska posten har alltså insett att det är dags att flörta med e-handlarna. Om detta är något som kunderna kommer att vilja använda vet vi ännu inte. Vi går dock mot bättre kundservice och leverans vid dörren är förmodligen framtiden. Betalning vid leverans borde även öka konverteringen i kassan. Frågan är om kunderna vill betala på detta sätt.

Ett intressant experiment är det i alla fall och det ska bli spännande att se utfallet. Vi gissar att Posten Meddelande, som ser sina brevvolymer falla, just nu skissar på en kärleksförklaring till e-handlarna. De har redan smugit in Skicka Lätt under nosen på Posten Logistik. Vi undrar vad nästa present kan vara.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Per Nilsson
2012-03-16 14:03

Om de inte ens kan leverera ett rekommenderat brev ifrån Sverige hur sjutton ska de lyckas med att leverera OCH ta betalt?!

Amazon kanske skulle prova sin idé i ett annat land först. :-)

Jimmy Öström
2012-03-16 14:27

Alltså jag fattar inte folk som handlar på Amazon, det kan bara bero på pris och inget annat.

Vilken skitsida, dom må ha sina tusen tester dom har men deras sida är bara SÅ DÅLIG.

Sen anser jag att man känner sig lurad av deras "handla för 25 pund och få gratis frakt". För det fösta måste man klicka i en ruta för att få detta 8det är ikryssat för frakt annars) och sen kan produkterna skickas från olika handlare och inte bara Amazon, inget fel i detta. Men här får man betala frakt och det framgår INTE tydligt.

Sen när dom skickar grejerna så kommer det inte med någon packsedel eller annat om man får mer än en leverans.

Nix, sämsta skit jag varit med om.

Dom må omsätta hur mycket som helst, me med min erfarenhet av köp hos dom lär dom kunna öka ett par tusen procent utan problem. Kanske mindre tester och mer verklighet???????

Annons
Jarno om bristen på kompetens inom e-handeln

Intervju: Jarno om bristen på kompetens inom e-handeln

E-handelsprofilen avslöjar att hans nya e-handelsföretag i många fall får utbilda sin egen personal.

Annons
Annons

NatureBox ska nå sina mål med hjälp av Target

Prenumerationstjänsten för nyttiga snacks och mellanmål tar sitt första steg utanför nätet och upp på hyllorna i 900 Target-butiker.

Rekordsiffror när UPS räknar ihop första kvartalet

UPS ökade vinsten per aktie med 13 procent jämfört med förra året.

Schibsted vill göra sig av med The you way

Schibsted vill göra sig av med The you way

Mediekoncernen letar redan nya köpare till sin redaktionella shoppingsajt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fraktjakt trycker in både frakt och emballage i ny e-handel

Fraktjakt trycker in både frakt och emballage i ny e-handel

Jämförelsetjänsten som hjälper till att hitta de bästa fraktalternativen öppnar en nätbutik med fraktrelaterade produkter.

Litium plockar in 24 miljoner kronor i nyemission

E-handelsplattformens nyemissionen inför listningen på AktieTorget övertecknades och tillför bolaget 24 miljoner kronor före emissionskostnader.

Out of Bounds satsar offline med ny lagershop

Out of Bounds satsar offline med ny lagershop

Nätbutiken har under våren byggt om och utvidgat sina lokaler i Mölndal och idag är det dags för invigning av den nya lagershopen.

Annons
Annons
Omsättningen fortsätter att sjunka för PostNord

Omsättningen fortsätter att sjunka för PostNord

Sjunkande brevvolymer fick omsättningen att minska för tredje kvartalet i rad men intäkterna från e-handeln fortsätter att öka.

Paysons kassa tar mark och plattformar hoppar på tåget

Paysons kassa tar mark och plattformar hoppar på tåget

Betalbolagets nya kassa stödjer B2B-försäljning och får nu flera integrationer och nya kunder.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem