Amazon ger bort produkter i utbyte mot recensioner

Produkter som blivit recenserade säljer bättre än de som inte blivit det på Amazon. Vad inte många vet är att e-handelsjätten därför använder sig av recensenter som i utbyte mot gratis produkter skriver något om dem och betygsätter dem. Något som får vissa att fundera på hur objektiva de är.

Sarkastiska och komiska kundrecensioner har blivit något av en sport på Amazon. Något som visat att mindre populära produkter kan bli riktiga storsäljare, och det är något som e-handelsjätten själv blivit medveten om på senare tid.

Faktum är att recenserade produkter säljer bättre än de som inte är det. Men frågan är hur väl genomtänkta och rättvisa alla recensionerna är på sajten. Amazon använder sig tydligen av ett program vid namn, Amazon Vine, där recensenter får ge betyg och kommentarer på produkter i utbyte mot att de får behålla dem.

Annons
Annons

– Jag har fått allt från billiga hörlurar till laserskrivare för 500 dollar. Jag har även fått en spinningcykel som förmodligen är värd närmare 1000 dollar, säger Michael Erb som är en av Amazons flitigaste recensenter.

Två gånger i månaden presenterar Amazon listor på produkter som de utvalda kan välja mellan. De får välja två produkter per lista som de sedan får behålla gratis, så länge de skriver en recension om den inom 30 dagar. Ett annat krav är att de inte heller får ge bort eller sälja vidare produkten.

– Om jag lägger ihop allt så har jag nog fått grejer för flera tusen dollar. Amazon kan också be om att få tillbaka grejerna, men det har aldrig hänt mig säger, Michael Erb som varit med i programmet i fem år.

Ungefär som Fight Club

De som är med i programmet får sina recensioner taggade med antingen, Amazon Vine Review eller Vine Voice, som båda länkar till en sida som berättar om programmet. Och även om Amazon inte direkt smyger med det så är det långt ifrån ett välkänt tilltag.

– Det är ungefär som Fight Club, du pratar inte om det, säger Michael Erb.

Många undra nog hur opartiska medlemmarnas recensionerna verkligen är, men Amazon säger att så faktiskt är fallet. De säger till och med att en produkt med dåliga recensioner säljer bättre än de utan några alls.

– De recensenter som är med i Vine ger lägre poäng än den genomsnittliga kunden på sajten. Vår teori är att det beror på att de tar sin roll på fullaste allvar och vill göra en opartiska granskning av de produkter som de fått, säger en talesperson för Amazon.

Annons
Annons

 

Källa: The Verge

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!