Annons

Amazon ger sig in i megaaffären - vill köpa 60 procent Foto: Flipkart/Instagram Flipkarts vd Kalyan Krishnamurthy

Amazon ger sig in i megaaffären - vill köpa 60 procent

2018-05-02 14:30

Tänker inte ge sig utan kamp.

När vi nyligen rapporterade att miljardköpet var nära - det vill säga att den gigantiska detaljhandelskedjan Walmart såg ut att lägga vantarna på majoriteten av indiska Flipkart - såg det ut som att affären i det närmaste var klappad och klar.

Eftersom Walmarts ledning var beredd att kasta in motsvarande över 100 miljarder kronor i potten, verkade den andra intressenten - Amazon - ha tappat intresset för att medverka i affären.

LÄS ÄVEN: Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Så var det inte, visar det sig nu. Enligt den amerikanska TV-kanalen CNBC har nämligen Amazon lagt ett nytt bud som ska gälla 60 procent av det indiska e-handelsföretaget. CNBC rapporterar att Amazons plan ska vara att slå ihop Flipkart med sin egen verksamhet.

Annons
Annons

Ingår "breakup"-avgift på 18 miljarder

Hur många miljarder Amazons bud är på förtäljer inte historien, men CNBC menar att det troligtvis ligger i linje med de 12 miljarder dollar som Walmart har sagt sig vara redo att betala för 80 procent av företaget.

I Amazons erbjudande ingår även en så kallad "breakup fee" på två miljarder dollar, det vill säga nära 18 miljarder svenska kronor. Den skulle Flipkart få behålla även om en påbörjad affär inte skulle kunna slutföra, till exempel för att den inte hade godkänts av Indiens konkurrensmyndighet. Frågan är dock om det kommer att räcka. Enligt CNBC tror flera e-handelsexperter nämligen mer på Walmarts bud.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta