Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Dörren öppnad till IKEA:s första <nobr>e-handelsbutik</nobr>

I dag: Dörren öppnad till IKEA:s första e-handelsbutik

En ny sorts IKEA-butik i Stockholm ska bland annat tjäna som upphämtningsställe för e-handlade IKEA-varor.

Annons
Annons
Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Företaget som vill revolutionera begagnathandeln med bilar rekryterar ifrån Schibsted.

Urb-it kärlekssatsar med fyra dejtingkit för hemleverans

Leveransuppstickaren urb-it vill hjälpa stockholmarna att hitta tillbaka till romantiken i sommar.

Skånska Byggvaror cyklar 120 mil till Paris

Nätbutiken Skånska Byggvaror storsatsar på välgörenhet och stödjer nu samtliga 11 lag som kommer att cykla mot Paris som en symbol för kampen mot barncancer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

Medgrundaren Niklas Adalberth uppges vara på väg att sälja sin andel på 13 procent av Klarna för 2,6 miljarder.

Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

E-CITY utan bygglov -

E-CITY utan bygglov - "Kan bygga vidare på egen risk"

Det påbörjade e-handelsklustret i Ängelholms kommun har fått problem med sitt bygglov efter att klagande grannar fått stöd från Länsstyrelsen.

Annons
Annons

Varför Google är rädda för Amazon

Ännu en undersökning sätter Amazon före Google, trots sökjättens storsatsningar på e-handeln.

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem