Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem