Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem