Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord förenklar returerna för sina TPL-kunder

PostNord förenklar returerna för sina TPL-kunder

Nytt samarbete ska förenkla returprocessen över landsgränserna för de som använder sig av TPL-lösningen PostNord Fulfilment.

Annons
Annons
Karl Prytz och Animail kommer till Emeet Stockholm

Karl Prytz och Animail kommer till Emeet Stockholm

Animails VD Karl Prytz ser Emeet som ett av få evenemang där frågorna som är riktigt relevanta för e-handlare kommer upp.

Ny marknadsplats vill göra det enklare att prenumerera

Ny marknadsplats vill göra det enklare att prenumerera

Subscribr, en marknadsplats för prenumerationsbaserad e-handel, vill samla alla prenumerationer på ett ställe.

55 procent börjar på Amazon när de ska e-handla

55 procent börjar på Amazon när de ska e-handla

Amazon har gått om Google och är nu den plats amerikanerna helst vänder sig till när de vill hitta en vara att handla.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NetOnNet på prispallen för Sveriges starkaste varumärken

Efter förra årets nominering lyckades omnikanalhandlaren i år klättra högst upp på pallen i kategorin Hemelektronik.

Webhallen går superomni - öppnar en butik i månaden

Webhallen går superomni - öppnar en butik i månaden

E-handlaren kommer att ha 30 fysiska butiker vid årets slut.

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

UPS satsningar i Europa börjas synas och i Jönköping har logistikföretaget nu mer än fördubblat sin paketsorteringsanläggning.

Annons
Annons
ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

Efter nästan ett år av tester är nu tjänsten finslipad och redo för världen.

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Nordiska kunder går allt snabbare över till att shoppa mode via mobilen. Samtidigt spenderar vi mer än resten av Europa.

Modeprofilen Frida Fahrman lär ut om begagnat på Blocket

Lifestylebloggaren och e-handlaren Frida Fahrman inleder ett “långsiktigt samarbete” med Blocket.

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

E-handlare kan snart följa kunderna vart än de går.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem