Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem