Annons

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

Amazon har planer på ett eget globalt logistiknätverk

2016-02-10 12:06

Enligt läckta dokument planerar e-handelsjätten en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon.

Amazon har enligt envisa rykten planer på att lansera en egen leveranstjänst i USA. Dels för att sänka kostnaderna men även för att slippa förlita sig på tredjeparts-distributörer som FedEx och UPS. Men det är inte bara på hemmaplan e-handelsjätten verkar gå i de tankarna.

Enligt Bloomberg ska Amazon även ha liknande planer i en global skala. Amazons kinesiska enhet fick nyligen tillstånd att utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, och nu visar nya dokument att Amazon mycket väl kan ha planer på att konkurrera med de globala logistikjättarna.

Enligt en rapport från 2013, som Bloomberg tagit del av, så planerar Amazon en aggressiv expansion av bolagets leveranstjänst Fulfillment by Amazon som erbjuder handlare lagring, packning och leverans av produkter som säljs på marknadsplatsen.

"Dragon Boat" heter projektet

I rapporten står det också att Amazon vill skapa ett globalt leveransnätverk där man levererar varorna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunder i storstäder som Atlanta, New York och London.

Annons
Annons

Projektet går under namnet Dragon Boat och ska fortfarande fortskrida enligt planerna. Amazon har valt att inte kommentera uppgifterna men enligt rapporten planerar e-handelsjätten att lansera vad man kallar ”Global Supply Chain by Amazon” redan i år.

Något som innebär att Amazon blir direkt konkurrent till redan väletablerade aktör i branschen, som till exempel FedEx och UPS.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Annons
Annons
Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem