Amazon har siktet inställt på Rockets modeportal

Amazon har länge haft ögonen på den snabbväxande indiska e-handelsmarknaden och ska enligt flera källor nu vara intresserade av att köpa upp en modeportal i landet. Närmast till hands ska Rocket Internets Jabong ligga.

Amazon sägs vara intresserade av att öka sin närvaro internationellt inom mode på nätet och tidigare i veckan ryktades det om ett eventuellt bud på brittiska Asos. E-handelsjätten ska dock ha fler krokar ute.

Jeff Bezoz har länge ögnat Indien och dess e-handel och enligt flera olika källor ska Amazon nu föra preliminära diskussioner om att förvärva indiska Jabong. Landets andra största modeportal efter Myntra.

Annons

Giganternas kamp

Amazon ska dock inte vara ensamma i jakten på Jabong som ägs av tyska Rocket Internet, som i sin tur är delägt av svenska Kinnevik. Prislappen tros ligga någonstans runt 700 miljoner dollar, och efter det att Flipkart i våras köpte upp Myntra för 370 miljoner dollar, ses Jabong som den perfekta kandidaten för Amazon.

Amazon kämpar nämligen mot marknadsledaren Flipkart om att dominera en av världens snabbast växande e-handelsmarknader. Enligt branschsiffror har Myntra en marknadsandel på över 50 procent inom mode, medan Jabong ligger runt 25 procent.

Nyckeln till den indiska e-handeln ligger enligt många inom mode och segmentet ska stå för drygt 25 procent av e-handeln i landet. En sak som kan försvåra affären, även om den är lockande för Amazon, är det faktum att Jabong sedan i september ingår i Rocket och Kinneviks nybildade globala e-handelsbolag, Global Fashion Group.

 

Källa: The Economic Times

Annons