Amazon i topp bland de kinesiska e-handlarna

Enligt en ny undersökning är Amazon förstavalet när kinesiska e-handlare vill nå kunder utanför hemlandet.

Alibaba och deras marknadsplatser dominerar den inhemska onlinehandeln men när landets e-handlare vill nå utländska kunder, då är det Amazon som gäller. Det visar en ny undersökning framtagen av betaltjänstföretaget Payoneer, rapporterar Internet Retailer.

Enligt studien säljer 62 procent av de kinesiska e-handlarna via någon av Amazons olika sajter. Allra populärast är inte helt oväntat e-handelsjättens amerikanska sajt, Amazon.com, där 92 procent av de som säljer via Amazon huserar.

Annons
Annons

Man kan även konstatera att intresset är stort att sälja via Amazon.com. Bland de e-handlare som inte redan gör det säger nämligen ytterligare 26 procent att vill eller planerar att göra det. Samtidigt säger 23 procent av de tillfrågade att vill sälja via någon av Amazons europeiska sajter.

Alibaba först på tredje plats

Det är dock inte bara Amazon som gäller och en stor del av Kinas e-handlare säljer via flera olika marknadsplatser. 59 procent anger att de säljer via mer än en marknadsplats och 33 procent via mer än två marknadsplatser.

Den näst mest populära marknadsplatsen för landets e-handlare som vill nå utländska kunder är den app-baserade marknadsplatsen Wish.com som används av 45 procent av de tillfrågade. Alibabas marknadsplats AliExpress kommer först på tredje plats med en andel på 40 procent medan 28 procent använder sig av Ebay.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!