Annons

Amazon i topp bland de kinesiska e-handlarna

Amazon i topp bland de kinesiska e-handlarna

2016-08-02 09:27

Enligt en ny undersökning är Amazon förstavalet när kinesiska e-handlare vill nå kunder utanför hemlandet.

Alibaba och deras marknadsplatser dominerar den inhemska onlinehandeln men när landets e-handlare vill nå utländska kunder, då är det Amazon som gäller. Det visar en ny undersökning framtagen av betaltjänstföretaget Payoneer, rapporterar Internet Retailer.

Enligt studien säljer 62 procent av de kinesiska e-handlarna via någon av Amazons olika sajter. Allra populärast är inte helt oväntat e-handelsjättens amerikanska sajt, Amazon.com, där 92 procent av de som säljer via Amazon huserar.

Man kan även konstatera att intresset är stort att sälja via Amazon.com. Bland de e-handlare som inte redan gör det säger nämligen ytterligare 26 procent att vill eller planerar att göra det. Samtidigt säger 23 procent av de tillfrågade att vill sälja via någon av Amazons europeiska sajter.

Annons
Annons

Alibaba först på tredje plats

Det är dock inte bara Amazon som gäller och en stor del av Kinas e-handlare säljer via flera olika marknadsplatser. 59 procent anger att de säljer via mer än en marknadsplats och 33 procent via mer än två marknadsplatser.

Den näst mest populära marknadsplatsen för landets e-handlare som vill nå utländska kunder är den app-baserade marknadsplatsen Wish.com som används av 45 procent av de tillfrågade. Alibabas marknadsplats AliExpress kommer först på tredje plats med en andel på 40 procent medan 28 procent använder sig av Ebay.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta