Annons

Amazon i topp bland de kinesiska e-handlarna

Amazon i topp bland de kinesiska e-handlarna

2016-08-02 09:27

Enligt en ny undersökning är Amazon förstavalet när kinesiska e-handlare vill nå kunder utanför hemlandet.

Alibaba och deras marknadsplatser dominerar den inhemska onlinehandeln men när landets e-handlare vill nå utländska kunder, då är det Amazon som gäller. Det visar en ny undersökning framtagen av betaltjänstföretaget Payoneer, rapporterar Internet Retailer.

Enligt studien säljer 62 procent av de kinesiska e-handlarna via någon av Amazons olika sajter. Allra populärast är inte helt oväntat e-handelsjättens amerikanska sajt, Amazon.com, där 92 procent av de som säljer via Amazon huserar.

Man kan även konstatera att intresset är stort att sälja via Amazon.com. Bland de e-handlare som inte redan gör det säger nämligen ytterligare 26 procent att vill eller planerar att göra det. Samtidigt säger 23 procent av de tillfrågade att vill sälja via någon av Amazons europeiska sajter.

Annons
Annons

Alibaba först på tredje plats

Det är dock inte bara Amazon som gäller och en stor del av Kinas e-handlare säljer via flera olika marknadsplatser. 59 procent anger att de säljer via mer än en marknadsplats och 33 procent via mer än två marknadsplatser.

Den näst mest populära marknadsplatsen för landets e-handlare som vill nå utländska kunder är den app-baserade marknadsplatsen Wish.com som används av 45 procent av de tillfrågade. Alibabas marknadsplats AliExpress kommer först på tredje plats med en andel på 40 procent medan 28 procent använder sig av Ebay.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta